Etter et døgn i kjøleskap (3-4 grader) satte jeg trykket på 2,8 og "rugget" på fatet i ca 5 minutter. Fatet står i kjøleskap hele tiden og jeg har bare billigversjonen "partykran".magne1972 skrev:Vanskeligere å overkarbonere med "kunstig" en "naturlig" karbonering.
Hvilket trykk/temp brukte du, og hvordan tapper du? Utstyr/temp....
StoreMy skrev:Regner med at du har picnic-kran. Da, og forsåvidt med andre kraner også, er det svært viktig å åpne kranen helt når du tapper. Om du ikke gjør dette, og prøver å være forsiktig, har du i realiteten en skummaskin.
Jeg er også nubegynner og har mitt fat stående i en bod med med temperatur på ca. 13 gr. Det fungerer greit med kran fra bryggselv.no med 1 m 3/16'', men det blir mest skum med 1 m 3/8''.
Det finner også en del informasjon om lengde og tykkelse på tappeslangene her på forumet.
der har du oppskriften på overkarboneringsteinhu skrev:Etter et døgn i kjøleskap (3-4 grader) satte jeg trykket på 2,8 og "rugget" på fatet i ca 5 minutter. Fatet står i kjøleskap hele tiden og jeg har bare billigversjonen "partykran".magne1972 skrev:Vanskeligere å overkarbonere med "kunstig" en "naturlig" karbonering.
Hvilket trykk/temp brukte du, og hvordan tapper du? Utstyr/temp....
jeg har tydeligvis overkarbonert en del jeg da... når først skaden er skjedd, vil det reduseres over tid eller må jeg leve med et fat med alt for mye kullsyre?StoreMy skrev:Med 3-4 grader burde du neppe vært over 1 bar for de fleste øltyper.
Temperatur og trykk henger nøye sammen.
StoreMy skrev:Skulle tro at om du slipper ut trykket så vil det jevne seg ut i fatet og om du så tapper jevnlig vil du nok nærme deg rett trykk litt før fatet er tomt :ilike:
Det er riktig. Og du fremskynder prosessen hvis du setter fatet varm, og åpner overtrykksventilen..StoreMy skrev:Skulle tro at om du slipper ut trykket så vil det jevne seg ut i fatet og om du så tapper jevnlig vil du nok nærme deg rett trykk litt før fatet er tomt :ilike:
+1StoreMy skrev:Skulle tro at om du slipper ut trykket så vil det jevne seg ut i fatet og om du så tapper jevnlig vil du nok nærme deg rett trykk litt før fatet er tomt :ilike:
steinhu skrev:jeg har tydeligvis overkarbonert en del jeg da... når først skaden er skjedd, vil det reduseres over tid eller må jeg leve med et fat med alt for mye kullsyre?StoreMy skrev:Med 3-4 grader burde du neppe vært over 1 bar for de fleste øltyper.
Temperatur og trykk henger nøye sammen.