Første forsøk på oppskrift

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Har lekt meg litt med Beersmith, og forsøkt å lage en oppskrift på en porter, som jeg kan koke i min 13L kjele, og gjære i mitt 10L spann. Tok litt inspirasjon ifra en oppskrift jeg fant på nett, men har justert litt volum og mengde, for å tilpasse mitt behov.

Åpne Porter

Type: Extract Date: 05.12.2012
Batch Size (fermenter): 9.46 l
Boil Size: 11.46 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Volume 10.63 l
Final Bottling Volume: 8.96 l
Fermentation: Ale, Single Stage

Ingredients

Amt         Name                                         Type          #    %/IBU
11.50 l Spring vann                                      Water        1 -
0.23 kg Carafa III (525.0 SRM)                      Grain        2 10.0 %
0.23 kg Roasted Barley (300.0 SRM)                Grain        3 10.0 %
1.80 kg Pale Liquid Extract (8.0 SRM)              Extract      4 79.9 %
15.00 g Fuggles [4.50 %] - Boil 60.0 min        Hop          5 16.4 IBUs
30.00 g Fuggles [4.50 %] - Boil 20.0 min        Hop          6 19.8 IBUs
30.00 g Fuggles [4.50 %] - Boil 5.0 min          Hop          7 6.5 IBUs
1.0 pkg SafBrew Ale  [23.66 ml]                 Yeast        8 -

Est Original Gravity: 1.059 SG
Est Final Gravity: 1.015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5.7 %
Bitterness: 42.7 IBUs
Est Color: 49.3 SRM

Hadde tenkt å meske malten i 60 min. før jeg tilsetter ekstrakten og starter kokingen.

Lurer jo da på om dette ser ut som en grei oppskrift, eller om jeg er helt på jordet  ;D

Tar gjerne imot tips til forbedringer!

Mvh Raymond

Du trenger ikke meske med de maltene der. Hovedsaklig er du vel bare interressert i smaken og fargen til Carafa/Roasted Barley.
Da er det nok å varme opp vannet+maltekstrakten til 70-80 grader og legge all malten i en strømpesokk som du lar ligge å trekke i gryta 15-20min.

Deretter tar du ut sokken og starter kokinga :)
Ellers ser det veldig bra ut! Og en mesk vil selvsagt fungere det også, men du sparer mye tid med bare å dyppe malten heller.

Søk på Google etter "steeping vs mashing", for eksempel. Så kan du lese litt mere om det.

Du har så definitivt mer mer av "de svarte" enn du trenger.  Jeg lager stout med tilsammen 10% sjokolademalt, svartmalt og rista bygg, og tro meg - den smaker tilstrekkelig røstet, og er kølsvart på farge.  Og de svarte ligger ikke i mesken engang, men legges på toppen under skyllingen. 

Ser du litt på de oppskriftene som ligger på forumet så ser du at de fleste bruker langt mindre enn 10 % mørk malt til porter.  Og alle bruker litt cara - el crystalmalt i tillegg.

Takk for svar!

Haarr skrev:
Du trenger ikke meske med de maltene der. Hovedsaklig er du vel bare interressert i smaken og fargen til Carafa/Roasted Barley.
Da er det nok å varme opp vannet+maltekstrakten til 70-80 grader og legge all malten i en strømpesokk som du lar ligge å trekke i gryta 15-20min.

Takker for det tipset, skal prøve meg på dette  :)

Kjetil S skrev:
For meg ser det ut som om du har langt mer røstet korn enn du trenger, og det kan bli vondt.
Trygve skrev:
Du har så definitivt mer mer av "de svarte" enn du trenger.  Jeg lager stout med tilsammen 10% sjokolademalt, svartmalt og rista bygg, og tro meg - den smaker tilstrekkelig røstet, og er kølsvart på farge.  Og de svarte ligger ikke i mesken engang, men legges på toppen under skyllingen. 

Ser du litt på de oppskriftene som ligger på forumet så ser du at de fleste bruker langt mindre enn 10 % mørk malt til porter.  Og alle bruker litt cara - el crystalmalt i tillegg.

Ok, hva hvis jeg reduserer mengden Carafa III og Roasted Barley til 100g av hver, og slenger på 50g med Caramel/Crystal Malt. Er det fortsatt for mye?

Forresten, noen som vet hvor mye en boks på 1,8 kg. malt-ekstrakt tilsvarer i ren korn malt vekt?

Mvh Raymond

RayOlav skrev:
Forresten, noen som vet hvor mye en boks på 1,8 kg. malt-ekstrakt tilsvarer i ren korn malt vekt?

I følge denne artikkelen kan du gange maltvekt med 0,75 for å få ekstraktvekt. Altså vil 1,8 kg maltekstrakt tilsvare 2,4 kg malt.

Tenkjer vel også at du godt kan justere ned humlemengdene på 5 og 20 minutts kok. Mange har ikkje med slike humletilsettingar i det heile sjølv om eg av og til føretrekk litt smakshumle på 15 - 20 minutts kok.

FrodeSy skrev:
Tenkjer vel også at du godt kan justere ned humlemengdene på 5 og 20 minutts kok. Mange har ikkje med slike humletilsettingar i det heile sjølv om eg av og til føretrekk litt smakshumle på 15 - 20 minutts kok.
Smaken er vel som baken :) Personlig har jeg ingen problemer med 4-8g/L til både aroma og smak. Her kjører han 3g/L, som er ganske moderat for meg. For andre vil det kanskje være mye, og for noen er det midt på treet.

Men siden det er hans første oppskrift så er jeg litt enig. Det er bedre å begynne smått og så kjøre på med mere humle neste gang, så vet man mer hva man liker.

Du kan jo kanskje prøve en annen humle som bitterhumle? Nå skal du ikke brygge så stor batch da. Men om du skal lage en litt sterkere porter en gang, er det greit å bruke no annet til bitterhumle. Noe med høyere alfasyreinnhold ville nok spart inn litt penger! :D

Tilbake
Topp