første ale oppskrift

frich

Norbrygg-medlem
som sagt dette er min første egenkoponerte oppskrift, hadde satt stor pris på noen innspill eller forslag!

Type: All Grain
Batch Size: 25,00 l
Boil Size: 27,89 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 26,00 l
Final Bottling Vol: 23,00 l
Fermentation: Ale, Two Stage
Equipment: biab
Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 72,0 %
Taste Rating: 30,0
Prepare for Brewing
  • Clean and Prepare Brewing Equipment
  • Total Water Needed: 33,40 l
Mash Ingredients
4,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)
0,75 kg Carared (39,4 EBC)
0,60 kg Munich Malt (25,0 EBC)
0,15 kgCaramunich Malt (120,0 EBC)

Mash In
Add 14,34 l of water at 75,2 C

mash at
66,0 C 60 min
  • Fly sparge with 19,06 l water at 75,6 C
  • Add water to achieve boil volume of 27,89 l
  • Estimated pre-boil gravity is 1,044 SG
Boil Ingredients
8,50 g Cascade [7,10 %] - Boil 60,0 min
22,00 g Cascade [7,10 %] - Boil 15,0 min
31,00 g Cascade [7,10 %] - Boil 0,0 min
  • Estimated Post Boil Vol: 26,00 l and Est Post Boil Gravity: 1,049 SG
Cool and Transfer Wort
  • Cool wort to fermentation temperature
  • Transfer wort to fermenter
  • Add water if needed to achieve final volume of 25,00 l
Pitch Yeast and Measure Gravity and Volume
Fermentation Ingredients
35,00 g Citra [13,40 %] - Dry Hop 7,0 Days
  • Measure Final Gravity: _________ (Estimate: 1,010 SG)
  • Date Bottled/Kegged: 22 Sep 2014 - Carbonation: Bottle with 123,10 g Table Sugar
  • Age beer for 30,00 days at 18,3 C
  • 22 Oct 2014 - Drink and enjoy!
setter stor pris på hjelp :)

Sist redigert:
Du kan godt tørrhumle mer. Jeg tørrhumler på 5, 7, 9 og 11 dager som regel(annenhver dag, spørr meg ikke hvorfor). Gjerne mer og, men venter alltid til stormgjæringen er ferdig,cirka tre dager etter pitching av gjær.

aha. det var temmelig mye mer ja :;)
Du kan godt tørrhumle mer. Jeg tørrhumler på 5, 7, 9 og 11 dager som regel(annenhver dag, spørr meg ikke hvorfor). Gjerne mer og, men venter alltid til stormgjæringen er ferdig,cirka tre dager etter pitching av gjær.

aha! med andre ord så er det bare å kjøre på med en gang stormgjæring er over! :)

Du kan tørrhumle når du vil, men du bør vente til stormgjæringen er over. Har du en konisk gjæringstank og bunnhøster gjær, bør du vente til etter du har høstet gjæren.

Litt for mye cara/crystal. Jeg har ikke testet denne typen carared, men det kan hende at den gir for mye sødme. For min del synes jeg tørrhumlingen ser grei ut, men du kan trygt bruke 50 gram.

Du kan tørrhumle når du vil, men du bør vente til stormgjæringen er over. Har du en konisk gjæringstank og bunnhøster gjær, bør du vente til etter du har høstet gjæren.

er nok desverre ikke kommet så langt at jeg høster gjær enda desverre;) men veldig greit å vite, takker for svar!

Litt for mye cara/crystal. Jeg har ikke testet denne typen carared, men det kan hende at den gir for mye sødme. For min del synes jeg tørrhumlingen ser grei ut, men du kan trygt bruke 50 gram.

kansje redusere litt da ja.. er fortsatt på stadiet hvor jeg prøver meg fram en del :) takk for svar!

Tilbake
Topp