Forslag til utstyr og enkle guider

Signal

Norbrygg-medlem
Vi er to stykker som planlegger å innrede et bryggelokale. Jeg har brygget en del med ekstrakt og partial mash, men når vi tar steget over i å være to stykker, med bedre plass, så er det naturlig å gå for all-grain.
Mitt spørsmål er hva slags utstyr vi bør gå for? Jeg har et par kjeler (15l og 20l), gjæringskar (3 stk 30l) og et par glassballonger i tillegg til masse småtteri som korkemaskin og humleposer. Han har kjøleskap og kanskje en fryseboks. Jeg tenker i retning av BB60 eller noe hjemmelaget til mesking og en større kjele til koking. Det blir nok ikke større batcher enn ca 20l i begynnelsen, men greit å ha muligheten til å øke til 40-50l. Kan bli en BIAB løsning, men det blir vel ikke så gøy med over 20l? Alt blir på flasker etter gjæring, til vi gå lei og kjøper oss fat, men det får bli til en annen dag. Vi har 16A strøm tilgjengelig.

Det blir nok meg som står for det meste av planlegging og brygging med min kollega som hjelper, i alle fall i begynnelsen. Jeg har et greit grep om konseptet for all-grain brygging, men er ute etter noen greie guider for å komme i gang. Gjerne noe begge to kan forstå. Alt fra koking og utover har jeg gjort, og tabbet meg ut på, noen ganger nå.

Alle tips mottas med takk. :)

Litt ufullstendig kanskje, men likevel den viktigste avgjørelsen dere må ta: Størrelse på kokekjele og varmekilde. 50 liters kjele er maks på 3500 W induksjon som er maks på 16A. Da kan dere lage batcher på ca 35 liter. Skal dere lage batcher på 50 liter, må dere ha kjele på 78-liter, men da må dere bruke gass hvis ikke dere insisterer på strøm og skal montere inn varmeelementer i kjelen som dere skal kjøre på flere separate kurser.

Jeg har brygga 35 liter på BIAB i en kjele på 50 liter uten annet enn fire par hender til å løfte maltposen. Det gikk fint, men det kan fort bli litt grisete.

Start med å ta stilling til dette og jobb dere utover fra det straks dere vet hva dere vil.

Noe som er like viktig som selve bryggeutstyret er tempkontroll på gjæringen. Kjøp en stc-1000 f.eks og koble kjøleskapet til denne. Dette bør (egentlig) være på plass før kjele pg meskekar hvis dere vil trekke data ut av fermenteringen (som er viktigere enn selve bryggeprosessen) og være sikre på at dere får en øl uten usmaker.

Noe som er like viktig som selve bryggeutstyret er tempkontroll på gjæringen. Kjøp en stc-1000 f.eks og koble kjøleskapet til denne. Dette bør (egentlig) være på plass før kjele pg meskekar hvis dere vil trekke data ut av fermenteringen (som er viktigere enn selve bryggeprosessen) og være sikre på at dere får en øl uten usmaker.

Vi har en isolert "utebod" og et kjøleskap. Jeg har frostvakt og en STC-1000 klone (skal bestille en mer ordentlig, for min er kun varm eller kjøl). De bryggene jeg har satt til nå har jeg hatt i kjellerbod som holder 16-18 grader hele året, så jeg har laget brygg på US-05 gjær, for da er jeg på ca rett temp. Har ikke økt temp underveis, men har heller ikke fått usmaker på det jeg hat laget hittil.

På utstyrsiden er det vel mest all-grain utstyr jeg lurer på hva man skal velge, for jeg er ikke veldig bevandret i mulighetene der.

Litt ufullstendig kanskje, men likevel den viktigste avgjørelsen dere må ta: Størrelse på kokekjele og varmekilde. 50 liters kjele er maks på 3500 W induksjon som er maks på 16A. Da kan dere lage batcher på ca 35 liter. Skal dere lage batcher på 50 liter, må dere ha kjele på 78-liter, men da må dere bruke gass hvis ikke dere insisterer på strøm og skal montere inn varmeelementer i kjelen som dere skal kjøre på flere separate kurser.

Jeg har brygga 35 liter på BIAB i en kjele på 50 liter uten annet enn fire par hender til å løfte maltposen. Det gikk fint, men det kan fort bli litt grisete.

Start med å ta stilling til dette og jobb dere utover fra det straks dere vet hva dere vil.

En 50l kjele og en BIAB løsning med maks 35l høres ut som det vil vareen stund. Med de gjæringsbøttene jeg har så blir det deling på to bøtter uansett. Mulig vi kan fikse oss noen lure løsninger for å heise opp BIAB posen (tenker krok i taket).
Vil 35l i en 50l kjele holde seg på ok temp for mesketid hvis vi bruker liggeunderlag eller annen isolering, eller bør vi bruke STC-1000 og ha på varmen underveis? Kanskje det blir begge deler...

50L med liggeunderlag vil holde bra nok på temperaturen med mindre dere er veldig ivrige på røringa, men siden dere bruker kjelen, har dere jo også muligheten til å tilføre varme underveis. Vel å merke hvis dere er nøye på å følge med og røre under oppvarming så ikke temperaturen stiger for mye. Husk også at med direktevarme har temperaturen en tendens til å fortsette å stige 2-3 grader også etter at varmen er skrudd av.

Jeg ville ikke brukt temperaturkontroll på meskekar som kun har undervarme siden temperaturen da uansett vil fordele seg ujevnt. Bedre å bare gjøre det enkelt.

En krok eller trinse i taket et det flere som bruker på store BIAB-løsninger.

Forresten: gjæringskar på 60 liter er også en fin investering. Dere må jo ikke fylle dem helt opp. Dessuten er det mulig å lage batcher som dere brygger sterkere og vannet ut til OG etterpå hvis dere vil ha større volum.

Veldig viktig at man tenker over kraftkilden, som nordhagen nevner over. Første ølet vi satte hadde vi bare en vanlig komfyr. Det tok 3 timer å koke opp, og selv da hadde vi bare en liten putring gående i en time ... (Overraskende hvor lite dette skrives om i bryggebøker. Dette er nok fordi de fleste amerikanere har gasskomfyr.)

Det er jo mange som starter med kjele på 36 liter eller mindre i Norge. Da går det med et nødskrik på vanlig komfyr på 2000W. Jeg liker veldig godt min Caso 3500W induksjon, men på 50L er den et nødskrik den også.

Det er jo mange som starter med kjele på 36 liter eller mindre i Norge. Da går det med et nødskrik på vanlig komfyr på 2000W. Jeg liker veldig godt min Caso 3500W induksjon, men på 50L er den et nødskrik den også.

Hvor mange liter koker du? Den fungerer iallefall greit til 33 liter kok hos meg. Kokt 46 liter en gang og da måtte det isolasjon til på vinteren.

Det tok kanskje en time å få oppkok på 45 liter uten isolasjon eller ekstra varmeelementer. Vanligvis lager jeg 25-litersbatcher med kokevolum på rundt 37 liter. Da går det på ca 20 minutter.

Jeg har leita meg gul og blå og konkludert med at prisene på gryter med kran og lokk er ganske rimelige på Bryggselv. Hvis du vil vente to uker på shipping og montere gjennomføring og kran selv, sparer du kanskje 300 kroner, så jeg gadd ikke.

Tanken min var å bruke strøm, men det ser ut som det blir gass.

Bare husk å kjøpe en høytrykksregulator. Jeg kjøpte en 8.8kW krabbekoker på swedol og koblet denne til propantanken med en grill-regulator fra jula. Det var triste greier. Har en halv 200l vvb, 2mm gods, som jeg prøvde å koke ca 30l vann på, det fungerte ikke. Det stoppet opp på ca. 92-93 grader og så var det ikke mer å hente.

Var innom sveisehuset i Kristiansand og fikk tak i en regulerbar på 0-2bar, 4Kg/h og da våknet krabbekokeren. Selv med en del vind rundt gryta tok det under 30min å koke opp 30l. Har stor tro på at det skal bli øl i løpet av sommeren :)

Tilbake
Topp