Forskjell på vasking av lager- og alegjær?

kjellebass

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg har vasket ut gjæren fra sikkert 7-8 av mine batcher i den senere tid og lagt merke til at mengden gjær man ender opp med varierer en del. Jeg følger ganske slavisk videoen til Gustav (
) by the way. I de tilfellene jeg har vasket ut gjæren har OG ligget mellom 1.040 og 1.055.

Ved vasking av alegjær blir resultatet så godt som alltid glimrende og gjæren jeg sitter igjen med ser flott ut, som regel rundt 1 deciliter eller så.

Ved vasking av lagergjær blir mengden mye høyrere. I mitt siste tilfelle, en brooklyn lager, endte jeg opp med rundt 6-7 dl (se vedlagt bilde). Her er det brukt en 3-liters starter rørt med magnetrører (mulig det ble litt mye?). Det ser i tillegg ut til at det er en del groms med her, så mengden gjær er vanskelig å si. Problemet er imidlertid at jeg ikke får noe mer klart skille, selv om jeg gjentar prosessen.

Er det vanskeligere å skille lagergjæren fra trubet enn alegjær? Burde jeg pælme gjæren (inkl. utbudne gjester) eller er det trygt å bruke den igjen?

Mvh,

Kjell B.

Vedlegg

• DSC_0384.JPG
    DSC_0384.JPG
    75,3 KB · Sett: 135
image.jpg Jeg har aldri tenkt på forskjellen på lager og ale, men mulig du har rett.
En ting jeg har lagt merke til dog, er at resultatet kan variere veldig. Men makan til mengder du har på bildet har jeg aldri vært borti. Jeg synes det ser ut som masse fin frisk gjær. Du kan jo levere til hele nabolaget.
Jeg følger også stort sett samme prosedyre, men synes jeg må la det stå hvertfall et par timer, for å få et klart skille på døde og levende celler.
Som du ser av bildet, var det svært mange som hadde tatt kvelden på siste vask. Høyere OG tar tydeligvis livet av flere celler. OG 1.065.

Vis vedlegget 16091 Jeg har aldri tenkt på forskjellen på lager og ale, men mulig du har rett.
En ting jeg har lagt merke til dog, er at resultatet kan variere veldig. Men makan til mengder du har på bildet har jeg aldri vært borti. Jeg synes det ser ut som masse fin frisk gjær. Du kan jo levere til hele nabolaget.
Jeg følger også stort sett samme prosedyre, men synes jeg må la det stå hvertfall et par timer, for å få et klart skille på døde og levende celler.
Som du ser av bildet, var det svært mange som hadde tatt kvelden på siste vask. Høyere OG tar tydeligvis livet av flere celler. OG 1.065.

Jeg bruker som regel 3 liter vann (rett fra springen) i slurryen, har det i en (utrolig nok) helt identisk kasserolle som Gustav bruker, venter 4-5 minutter, fyller på 3 karafler, venter i ca. 30 minutter, fjerner bunnslammet som i videoen og lar det resterende stå i kjøleskapet over natten. Denne gangen gav resultatet meg bakoversveis. Tror jeg dropper starter på neste batch med denne mengden gjær... Dette var forresten wlp833, usikker på om det har noe å si. OG var på 1.050 i dette tilfelle. Rare greier...

Ikke for å kuppe men, har forskjellige IMPERIAL som står på gjæring nå. Begge med OG på over 1090, har det noe å si om man vasker gjær som har vært i så sterke brygg, og hvordan vet man om man picher nok i neste brygg?

Høstet min første lagergjær i går og la også merke til dette med mengde. Fikk ca 450ml med det som er den reneste gjæren jeg har sett fra bunnhøsting. Tok meg ikke bryet med å vaske. ser ut som et massivt WL-rør.

Høstet min første lagergjær i går og la også merke til dette med mengde. Fikk ca 450ml med det som er den reneste gjæren jeg har sett fra bunnhøsting. Tok meg ikke bryet med å vaske. ser ut som et massivt WL-rør.
Har samme opplevelse fra et par uker siden. Resulterte i to nye brygg som plopper friskt i gjæringsskapet sitt :)

Jeg skal vaske wlp833 på søndag, fra en 20 l batch med stolid overpitch i utgangspunktet (600 mrd).

Bryggeriene bruker vel mange ganger mer gjær enn hjemmebryggere, men risikerer jeg å bruke altfor mye om jeg pitcher alt sammen i en ny batch påfølgende helg?

Regner da selvfølgelig også med at starter er unødvendig.

Sist redigert:
Tilbake
Topp