For tidlig tapping?

mårt1

Norbrygg-medlem
For 14 dager siden brygget jeg en belgisk blonde med råvaresett fra petit agentur. Fikk OG 1.061 og etter voldsom gjæring det første døgnet var den nede i 1.020. Nå har den altså stått i 13 dager til, og er nede i 1.015 (og har stått slik de 3 siste døgn). Oppskriften fra petit sikter inn på OG 1.057 og FG 1.014. Jeg regnet dermed med at alt var klart for tapping, men når jeg har stukket om og tilsatt sukkerlake merker jeg at det er kullsyre i ølet... Det skummer i flaskene når jeg tapper med flasketapper. Prøvde å riste på en halvfylt flaske og holde foran åpningen med tommelen, og jeg merker godt at det blir trykk.

Jeg kan vel nesten regne med at dette blir flaskebomber...? Har tilsatt 6g sukker / liter. Har heller aldri brygget noe belgisk med kandis / sukkertilsetning, men ingen at de ca 10 tidligere batchene mine har vært slik.

Det er sikkert bare kulsyre oppløst i øllet som unslipper
regner med gjæringen er over

Takk for svar begge to. Nei, er ikke bare starsan, den skummingen har jeg opplevd og kjenner igjen fra tidligere :) Dette var helt annerledes. De andre batchene mine har (tilsynelatende) vært fri for CO2 i vørteren, og flere av dem er også gjæret på samme temp.

Men T-58 og belgisk med sukker har jeg som sagt ikke prøvd tidligere, så jeg har ingen referanse der. Jeg har flasket brygget og plassert det til karbonering i kjelleren, i rom med sluk :) Tar ikke sjansen på å ha det stående på kjøkkenet. Tempen der er kanskje i minste laget (14-15) men ser at gjæren har temperaturintervall helt ned til 12 så jeg satser på at det er tilstrekkelig for karbonering med litt lengre tid.

Som alltid ved tvil --> sett kassene med karbonerende øl i en plastbeholder(10-15cm høy kant, finns på biltema), tre en pressening eller en kraftig plastsekk ned over alle kassene. Sikring er flott det.

Better safe than cleaning beer off the ceiling. Og eller vegger. ;)

RDWHAHB :)

Flask i vei. Du får jo alltid kullsyre i ølet når det har foregått gjæring.. Alt du beskriver er helt normalt. FG fra vedkommende som hsr laget oppskrift er bare en slik de laget den og mener at den bør være. FG i ditt oppsett kan bli helt annerledes.

Takk, jeg slapper av og ser hvordan det går. Ølet smakte lovende, så det hadde vært litt kjedelig å måtte "dearmere" 35 halvlitere og tømme det rett i sluket...

Tilbake
Topp