For lav Og

Kurt Magne Bolghaug

Norbrygg-medlem
Vi brygget en Dunkelweizen i går. I oppskriften skulle Og være 1056. Vi fikk 1040. Stormgjæringen er i ferd med å starte. Hvis vi får en Fg på1009 blir det veldig lav alkoholstyrke. Mulig vi har brukt for mye skyllevann, men brygget skulle gi 25 liter øl og vi fikk 24,5 liter. Er det noe vi kan gjøre nå? Eller må vi kose oss med "lettøl".
Jeg er helt ny her på forumet og har bare noen få brygg bak meg. Har brygget 3 IPA som ble vellykket.

Den blir rundt 4% dersom du ikke gjør noe. Det er ingen krise.
Dersom du skyller mye, får du normalt ut mer sukker, så det er lite trolig at det er der dere gjorde en feil. Avhengig av bryggeoppsettet dere bruker er en mer sannsynlig forklaring at dere skyllet for lite, eller at dere ikke gjorde en utmesk (Temp opp til 78 ⁰C). Det kan også være andre forklaringer, men med den lille informasjonen du har gitt, er dette de mest sansynlige.
Dere kan alltid tilsette mer sukker under gjæringen. Dette gjøres ofte på øl med svært høy alkohol%.
Dere kan da tilsette det rett i gjæringskaret, eller koke det opp i vann som dere kjøler ned før det tilsettes.

Som jeg skrev

Jeg ville ikke gjort no med det nå, det blir sikkert øl av det
Det du kunne ha gjort var å tilsette spraymalt for å øke OG, men da ville jeg gjort det før gjæringa var igang,
ikke nå

men jeg vil ikke tilsette mer sukker, det vil bare tynne ut smaken ytterligere

Jeg mener det er litt sent med spraymalt nå?
Er det ikke bedre med en butikk styrke øl mens man prøver seg på en ny batch

Jeg takker for mange gode svar - og veldig sprikende. Men dere alle sikkert får godt øl. Jeg tror jeg var for opphengt i at det skulle bli 25 liter og da brukte for mye skyllevann. Hadde 28 liter før koking og 26 liter etter.
Jeg tror jeg går for et lett "sommerøl" og lar det gå sin gang uten gjøre noe mer.
Man lærer, og neste uke settes et nytt brygg.

Jeg mesker, og måler sånn cirka SG i mesken før jeg begynner å skylle. Ligger jeg da ca 25% over så skyller jeg til SG i skyllevannet nærmer seg 1,010. Da stopper jeg.
(Hvor mange liter jeg har bekymrer meg ikke.)
Med denne metoden treffer jeg OG hver eneste gang ( +/- 1,002 - noe jeg godtar som treff).
Å treffe både OG og antall liter i oppskriften krever at du har akkurat samme effektivitet som oppskriften legger opp til.
Har du det - fint. Har du ikke de ( noe som er svært sannsynlig..) så får du enten for lav OG eller for lite vørter til gjæring.
For lite vørter vil normalt bety en liter eller tre.

Bagateller :)

Neida, det må ikke kokes, men blir lettere å løse opp på den måten
"Feeding", da tenker jeg mer på rent sukker, funker ikke det dårlig på malt når gjæren allerede har spist seg mett på hoved- og
forrett?

Her var det mange forskjellige løsninger. Jeg er i allefall glad for responsen. Nå er Sg nede i 1,011. Lar den gå en uke til uten å tilsette noe. Så får vi se...

Rema/kivi o.l har flytende malt.. fungerer det og..

maltekstrakt-450g-moss.jpg

Tilbake
Topp