Jeg gjærer ølet i en oppvarmet fryseboks i en uisolert garasje, og det begynner nå å nærme seg tid for å tappe på fat og flaske. Med den kuldeperioden vi har nå, ser har jeg ikke lyst på å tappe 80 flasker i garasjen :noway: Jeg har imidlertid et vaskerom som egner seg godt, og har god temperatur :yes: Problemet er at det er en liten gåtur fra garasje til vaskerom (ca 25m, inkludert en trapp). Jeg haringen erfaring med å flytte gjæringsdunkene når de skal tappes. Er noen som har prøvd å flytte dunkene et stykke ved tapping, og som vet om jeg kan få problemer med at gjæren blir virvlet opp fra bunnen og blander seg ut i ølet? Hvis det er av betydning har jeg brukt Safeale US-05(56) (tørrgjær) på to av dunkene, og American ale II // All American Ale - WYEAST XL 1272 (flytende) på en dunk.
Et relatert spørsmål: En "bryggerkollega" av meg har erfart at tørrgjær er vanskeligere å få til å legge seg på bunnen en flytende. Han har fått mye uklart øl ved tørrgjær, og klart øl ved bruk av flytende gjær. Jeg trodde gjærens evne til å "klistre" seg til bunnen kun ble avgjort av gjærens "Flocculation", og ikke om den kom i tørr eller flytende form. Noen som har innspill på dette?
Takk for svar
Et relatert spørsmål: En "bryggerkollega" av meg har erfart at tørrgjær er vanskeligere å få til å legge seg på bunnen en flytende. Han har fått mye uklart øl ved tørrgjær, og klart øl ved bruk av flytende gjær. Jeg trodde gjærens evne til å "klistre" seg til bunnen kun ble avgjort av gjærens "Flocculation", og ikke om den kom i tørr eller flytende form. Noen som har innspill på dette?
Takk for svar