Flatt øl...

Terje Egeland

Norbrygg-medlem
Hei!

Trenger hjelp!!

Antall gram sukker pr liter ferdig øl!!!

Er ny i "faget" men har brygget noen brygg etter hvert både maltekstrakter og allgrain.
Med alt fra å tilsette for lite gjær(2 rør til 25 l uten starter) og med nøye utreknet startere.

Problemet mitt er, uten unntak... at når jeg bruker sukker(farin) og tilsetter 6g, 5g eller 8g pr liter ved flasking er resultatet det samme, flatt kjedelig øl.. som om en halv flaske cola har stått en uke i kjøleskapet, ikke særlig god. (koker sukkerlaken i ca 15 min og kjøler denne ned til romtemp ca 20 grader).

Men... resultatet er, uten unntak det samme når jeg bruker karbonerings drops, pr 0,5l tilsetter jeg 1,5 drops og da får jeg en helt fin karbonering.

Så spørsmålet mitt er... hva er det jeg gjør feil når jeg bruker sukker ???.

Synes det er noe klatt med denne delingen av dropsen, hadde håpet å få sluppet dette.

Håper noen kan gi oppklarende info.

Terje

Umiddelbart tenker jeg på ujevn fordeling av sukkerlaken, men da burde du jo ha noen flasker med god futt, og resten daue. Siden du får god karbonering med drops regner jeg ikke med at temperatur og tid mhp. karboneringen er årsaken heller.

Tilsetter du sukkerlake i gjæringskaret eller direkte i flaske?
Dersom du tilsetter i kar, hvordan er prosessen?

Korkemaskin... tenker slik... skulle det være problem med korkemaskinen skulle vel problemet være der i alle brygg??
Ujevn fordeling av sukkerlaken slo meg også ved det første brygget med sukker, men alle flaskene var/er like???
Så hvordan jeg tilsetter sukker... som sagt koker jeg opp laken i 1 til 2 dl vann, kjøler denne ned til 20 grader.
Tapper så i 4 - 5 liter øl i dunken, tilsetter så laken prøver å blande dette forsiktig inn.
Tar så en litt kraftig slange ca 12 mm for å få god bevegelse når resten av ølet tappes i. Her beveger jeg slangen så godt jeg kan uten å tilføre oksygen.
Så får dette stå noen minutter før jeg flasker. Temperaturen videre 21 - 22 grader i 14 dager.

Har tenkt tanken om å doble sukker mengden.... men plutselig gjør jeg noe rett:eek:

Jeg bruker mye mer vann (kan være opp til en liter). Mener at det fordeler seg bedre da (mindre sirupsaktig)

Dette høres merkelig ut :)
Anbefaler en tredelt test ved neste brygg.
1/3 karboneres med drops
1/3 karboneres med farin og målesprøyte rett i flaske
1/3 karboneres via omstikkingskar

Personlig liker jeg ikke sukkerbiter. Blir for meg som å korke uten å desinfisere korkene først... flere som gjør det - men altså ikke jeg :)
[Edit] testen er for å eliminere feilkilder. Anbefaler å vente med nye potensielle feilkilder til denne er ryddet av veien :-/

Vet du hva, dette rimer bare ikke. Om det er 25 liter bøtte og du har tatt bort trub med omstikking så har du vel 22 liter. x 6 = 132g sukker. Dette er vel i tråd med dine utregninger og?
For å måle opp 132g sukker bruker du sikkert en vekt vil jeg tro. Er vekten på bærtur? Måler den riktig rundt 100g område? Test vekten med noen kjente vekter rundt 100g. Om det er en 5kg kjøkkenvekt vil den garantert slurve godt på så små vekter.
Bruker du normalt sukker og ikke noe sånn helsekostgreier?
Er de mye igjen i gryta etter at du har helt sukkeret i karet? Er jo litt knapt med vann du bruker.

Tilbake
Topp