Flaskevaskemaskin

Etter å ha vasket noen hundre flasker har jeg endelig realisert drømmen om å lage en flaskevaskemaskin. Fikk tak i en gratis AEG oppvaskmaskin på Finn og har tatt ut rotoren i bunnen og koblet til en kobbermanifold som spruter vann direkte inn i flaskene. På baksiden har jeg montert en kuleventil slik at jeg kan velge hvorvidt flaskene skal vaskes utenpå eller ikke.

Video av første testkjøring uten flasker kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=CAFjF3S9DBs&feature=youtu.be

I min (sedvanlige over-) iver etter å se resultater koblet jeg vann til maskinen med en uorginal gardenakobling og satte igang første flaskevask før jeg la meg. I morges stod min kone opp før meg og oppdaget at koblingen var røket og gulvet på vaskerommet var heller vått... "Men jeg tørket det opp" sa hun, FORTSATT LIKE BLID! Hva har jeg gjort for å fortjene en så fantastisk bryggepositiv partner?!?  :)

Laget også en snutt der jeg filmet maskinen med flasker i.
http://www.youtube.com/watch?v=Obh6iXf3eh0&feature=relmfu

Som dere ser så blir ikke vannet fordelt skikkelig inne i flaskene. Tror dette kommer av at flaskene ikke står loddrett, så her må det nok mekkes litt til. Noen som har forslag til praktisk og billig materiale jeg kan bruke til å bygge et stativ som holder flaskene loddrett? Har dessverre ikke klart å standardisere på en flasketype, så stativet må kunne skiftes ut lett dersom jeg ikke klarer å få det til å funke bra med de fleste størrelser.

Oddvar Demmo skrev:
Klem rørene litt flat i enden, det sprer vannet mer i flaska.
Enig her, lite hull gir nok et større trykk og bedre fordeling. Dersom du finner på noe som holder flaskene loddrett vil nok trykket fordele vaskemiddel over hele flaska.
Bruker selv denne manuelle vaskeren. Virkelig små hull her, maks et par mm.

Vedlegg

• IMG_0690.JPG
    604,8 KB · Sett: 415
  • IMG_0695.JPG
    665,4 KB · Sett: 391
Rørene er bremser fra biltema så indre diameter er bare ca 2mm. Strålen står allerede rett i taket. Tror det viktigste først er å få laget et stativ som får rettet opp flaskene og samtidig ikke hindrer vask av utsiden. Vil helst ikke måtte fjerne etikettene på forhånd, og da går vinnings opp i skyllinga...

Sent from my no more Desirable HTC

stativ- tja, ei ølkasse er jo perfekt for det formålet. Utvid hullet i bunnen. Sett flaskene oppned i kassa, lag noen bein på kassa slik at flaskene står med bunnen noen cm. over rørene. Men det fordrer jo et du har korrekt avstand mellom "dysene". Og så kan det kanskje gå ut over etikettvasken...

Har dessverre større avstand mellom dysene, nettop for å bedre vasken. Avstanden er like under 8 cm.

Sent from my no more Desirable HTC

Tilbake
Topp