flasker/flasketyper

biri

jeg lagde et ekstrakt brygg her for en tid siden.
hadde over på 3 forskjellige typer flasker(4 egentlig, men det var bare forskjellig størrelse på den ene typen).
type 1: blanke 0,33 tidliger eplemost flasker.
type 2: brune 0,33
type 3: 1.5 l. cola flasker
blir det noe forskjell av brune eller blanke flasker.
og er det bare meg eller blir det anderledes smak på plast flasker, flaskene av glass er veldig gode mens ølet på plast får en litt anderledes ettersmak.

Bør helst unngå blanke flasker, pga at lys kan skade ølet. Men oppbevares flaskene mørkt har det jo ikke så mye å si. Vil tro at smaker av ting som har vært på plastflaskene tidligere kanskje sitter mer igjen enn tilsvarende for glassflasker?

etterhvert som jeg får skaffet meg et lite lager med glass flasker, blir det nok det jeg holder meg til.
må nok slutte å kjøpe boks øl en periode. så etterhvert slutte å kjøpe øl på butikken.
evt. bare når jeg kommer over mine favoritter fra england....    som bishops finger og hobgoblin

De første ølene ble lagt på godt rengjorte 1,5 liters plastflasker som ble lagt under pledd og unna direkte sollys. Fungerte bra og ingen bismak i det hele tatt. Styrte riktignok unna solo og kolaflasker da smaken av dette kan være vanskelig å vaske ut.
Nå bruker jeg 0,5 liters brune flasker med patentkork fra bryggselv der jeg skal flaske. Fungerer som en drøm :)

Jeg pleier å stikke på Kiwi og kjøpe noen kasser med bjørnunger. Lar de bare ligge ei stund i varmt vann med zalo, så forsvinner all dritt og etiketter. Til nå har det vært maks 1 flaske per kasse som jeg ikke har kunnet bruke. Det fine med bjørnungene er at de har egne kasser designet for dem, som er lette å transportere og stable :)

Kan gi deg et tips om å stikke innom Nordic Pack på Moss eller hjemmesiden dems. De selger brune 1/2 liters flasker. De har kvantumsrabatt, så gå sammen med en felles brygger som jeg gjorde og kjøp sammen, da kan du spare masse og du får helt nye flasker.

Petter F skrev:
Jeg pleier å stikke på Kiwi og kjøpe noen kasser med bjørnunger. Lar de bare ligge ei stund i varmt vann med zalo, så forsvinner all dritt og etiketter. Til nå har det vært maks 1 flaske per kasse som jeg ikke har kunnet bruke. Det fine med bjørnungene er at de har egne kasser designet for dem, som er lette å transportere og stable :)
Går du bare å spørr om å få kjøpe en tom kasse med ølflasker på kiwi eller snakker du om full kasse? Hadde trodd kiwi folkene ikke visste hvordan man slo det inn på kassa-apparatet engang!

Jens

Hehe, spør om en kasse med tomme ølflasker. Vanligvis ser de først rart på meg, men så er det bare å forklare at det bare er å betale for panten (40 kr per kasse) og at det ikke har vært noe problem før.

Petter F skrev:

Gjør det samme :))

Jepp, jeg har også kjøpt flasker på lokalbutikken. Min lokalbutikk er tydeligvis svært nøye med panten sin, da de siste 5-6 kassene jeg har kjøpt i det siste har lukta zalo... Ingen flasker har noe dritt inni seg, og det eneste jeg egentig bruker å gjøre, er å legge flaskene i varmtvann med krystallsoda, sånn at jeg får av etikettene. Deretter skrubber jeg hver flaske kjapt med oppvaskkosten utenpå for å få vekk værste limrestene, før jeg skyller dem, skyller hele flaskene i star-san, og setter de opp-ned til tørk i en slik ELFA garderobe-korg av metall jeg plasserer opp-ned med en håndduk under. Flaskehalsene passer perfekt i hullene i den! :D

FrankW skrev:
De første ølene ble lagt på godt rengjorte 1,5 liters plastflasker som ble lagt under pledd og unna direkte sollys. Fungerte bra og ingen bismak i det hele tatt. Styrte riktignok unna solo og kolaflasker da smaken av dette kan være vanskelig å vaske ut.
Nå bruker jeg 0,5 liters brune flasker med patentkork fra bryggselv der jeg skal flaske. Fungerer som en drøm :)

Hmmmm... For meg fungerte de ikke som en drøm. Mer som et mareritt. 5 av 8 flasker tømt i vasken pga at korken ikke holdt tett. Samtlige som var korket på normalt vis var perfekte.

Googla litt i går etter erfaringer, og det er mange som har brukt patentkort i flere tiår uten problemer.

Hovedtips jeg fikk med meg var:

- å ha kork med gummipakning i Star-San helt til den skal på flasken.
- sørge for at korken er 100% loddrett og sentrert på flasken
- vaske gummipakningene godt og oppbevare de mørkt og luftett.

Skal flaske en IPA på onsdag. Da skal jeg teste 5-6 flasker igjen for å se om det bare var brukerfeil.

Tilbake
Topp