Flaskegjæring

Hei.

Vi er en gjeng som har gått sammen om en Speidel 50 liter og har laget våre første to brygg nå. Det første har stått ca en uke på flaske og vi venter i spenning på det som skal bli påskeølet :) Dette er en Pale Ale etter oppskrift fra Bakke Brygg. Alt gikk etter planen og vi traff bra med OG og FG.

Når vi tappet over fra fat til flaske så tok vi en prøvesmak og det smakte veldig godt som en Pale Ale skal gjøre. Etter 6 dager tok vi en prøvesmak for å teste ut, men da var bitterhetene borte og det var veldig søtt. Prosessen er jo ikke ferdig enda, men er dette normalt?

Flaskene har stått lagret på ca 18-19 grader..

Hvor mye sukker, hvordan ble det tilsatt, hva med piffen (CO2)?
Hva var FG før flasking, mål event FG igjen...

Merk. har byttet navn her da jeg har tegnet medlemskap.

FG før flasking var 1.010. Det var bra futt i den når vi åpnet flaska. Vi brukte 6 gram pr liter, men vi har kanskje gjort en tabbe her.. Vi beregnet på 50 liter, men så var det nok et par liter igjen i kjelen når vi tømte over. Når vi tilsatte sukkerlaken så stakk vi ølet over i et nytt kar. Det var nok litt svinn der også så vi havnet ut på 43-44 liter til slutt. Dvs at det kanskje er vel mye sukker..

Vi tok en smak av den når vi hadde blandet i laken og det var ikke noe spesiell søtsmak av den da..

Men jeg kan åpne en flaske og ta en måling for å se hva vi har..

Hvis den er søtere og mindre bitter så er det litt av samme sak. Sødme og bitterhet balanserer hverandre. Det som har skjedd er nok at gjæra ikke har fått spist opp karboneringssukkeret, og du dermed har sødmen fra det resterende sukkeret tatt knekken på bitterheten. Hvis det ikke bedrer seg kan du sette flaskende varmere, og vende litt på dem så du får gjæra i suspensjon igjen. Da vil den mest sannsynlig få spist opp resten av sukkeret.
Hvis du brukte 300 gram sukker totalt på 43 liter så har du brukt 7 gram per liter. Det er litt mye, men ikke alt for mye.

Dersom du ikke har fått blandet sukkerlaken godt, så kan du ha endt opp med noen flasker med ekstra mye sukker (de sist tappede). Ikke la sukkerlaken være for konsentrert, vent med å tilsette sukkerlaken til at du har fått noen liter I karet. Litt forsiktig røring for å forsikre deg om at laken er godt blandet.

Flasken vi prøvde var den siste... (den ble ikke helt full)

Sukkerlaken gikk først i karet, så gikk vi ned i kjelleren og stakk over ølet.. Neste gang så blir det gjort litt anerledes. :)

Dere kan nok oppleve at dere får noen flasker med veldig mye futt og noen med lite futt...

Et godt tips er å tilsette sukkerlaken i ølet i løpet av omstikkingen. Da slipper man unødvendig røring i ettertid. Det er også uproblematisk å tilsette sukkerlaken mens den ennå er varm, jeg tar min rett av plata og heller i mens den praktisk talt er kokende.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp