Flaske eller vente litt?

Jeg er i gang med mitt første brygg,en Single Hop IPA(Amarillo) fra Bryggselv. Settet ble liggende en stund hjemme før jeg fikk deltatt på nybegynnerkurs hos Bakke Brygg,så jeg kjøpte ny tørrgjær i steden for fersk som fulgte med settet. Jeg kokte på kjøkkenkomfyren,og har i ettertid bestilt en 3500w induksjonsplate siden det tok litt tid,og det var vanskelig å holde koket i gang. OG lå på 1058 i steden for 1063-1067 som var beskrevet. Nå har det gjæret med litt varierende fart på 17-20 grader i 14 dager,FG er nede på 1009,men det plopper ca hvert 30 sekund fortsatt. Bør jeg vente noen dager til før jeg flasker,eller er det bare å tappe? Jeg smakte forresten på brygget under måling i går,og med karbonering tror jeg dette blir helt supert

Hei!

Grattis med vel gjennomført første brygg! :)

Plopping i gjærlåsen er ingen sikker indikasjon på at gjæring pågår. For å være sikker, venter du med Flasking til SG er stabil over et par dager. Mulig den er det allerede.

Dette blir helt sikkert godt! :)

Hei og takk for svar

Det var omtrent det jeg tenkte. Jeg har forresten et lag med humle på toppen i karet. Bør jeg fjerne dette før jeg tilsetter sukkerlake,eller er det bare å røre sukkerlaken forsiktig inn og la det stå og roe seg litt før tapping? Jeg benytter forøvrig gjæringskar med tappekran fra Europris og tenkte å tappe direkte på flaskene.

Ikke rør humlelaget. Jeg ville tappet over i nytt kar som mellomstasjon før flasking. Ha sukkerlaken i bunnen av det nye karet, og tapp. Vil du forsikre deg mot humlerester i flaskene, kan du feste en nylonstrømpe el.lgn. på enden av tappeslangen (obs, desinfiser grundig). Pass på at det ikke blir noe plasking; du skal ikke få inn oksygen i ølet nå. Du kan eventuelt røre forsiktig med egnet redskap til slutt for å forsikre deg om at sukkeret og ølet har blandet seg ordentlig. Etter at du har tappet over lar du det stå litt - en halv til en hel time - før du har det over på flasker.

Hvis mulig kan du sette det kaldt en dag eller to. Humla går normalt til bunn da.
Så kan du stikke om til "flasketappingskar" med sukkerlake i.

Da er ølet på flaske,etter at målingene var stabil over 3 dager. Det var noen utfordringer med omstikking og flasking (tett tappekran ved omstikking f.eks.) men jeg satser på at dette bedrer seg etterhvert som jeg lærer. Flasketapper var ihvertfall verdt investeringen. Jeg irriterer meg likevel over at det ble en del svinn,og istedenfor 25 liter,så endte det opp med 18,5 liter ferdig på flaske. Hvor mye svinn er egentlig akseptabelt og vanlig på en IPA?
14 dager karbonering nå,deretter et par uker i kjelleren før smaking. Gleder meg stort,og er allerede på tenkestadiet med et nytt brygg. En Belgisk Blonde kanskje?

6,5 liter svinn er litt i overkant, men det spørs om du brukte humleposer. Med poser burde 2-3 liter svinn være lett å få til.

Da er ølet på flaske,etter at målingene var stabil over 3 dager. Det var noen utfordringer med omstikking og flasking (tett tappekran ved omstikking f.eks.) men jeg satser på at dette bedrer seg etterhvert som jeg lærer. Flasketapper var ihvertfall verdt investeringen. Jeg irriterer meg likevel over at det ble en del svinn,og istedenfor 25 liter,så endte det opp med 18,5 liter ferdig på flaske. Hvor mye svinn er egentlig akseptabelt og vanlig på en IPA?
14 dager karbonering nå,deretter et par uker i kjelleren før smaking. Gleder meg stort,og er allerede på tenkestadiet med et nytt brygg. En Belgisk Blonde kanskje?

Jeg tror du med fordel kunne vert tolmodig mens det sto på gjæringskaret, la det klårne mere før tapping på flaske, etter at det er på flaske setter du det varmt, godt og vel romtemp en uke, så avslutter du tolmodigheten og setter det på kjøla for å smake så snart det er kaldt nok.

Tilbake
Topp