Flaket mais og øl-kit

Er det mulig å bruke flaket mais for å gjøre smaken på et øl-kit rundere?
Jeg tenker da på å koke den flakete maisen i en maltepose i ca 30 minutt og deretter tilsette den til kitet.
Men dette går kanskje ikke?

Finnes det overhode enzymer i maisen, eller må en meske denne sammen med basismalt?

JEg vil ikke anbefale å gjøre det. Maisen er ikke i stand til å konvertere seg selv, men må meskes med annen malt. Om du lager et avkok av den, vil du først og fremst få med deg stivelse om gjæren ikke kan nyttiggjøre seg uansett. da ville jeg haeller gjort en minimesk med litt malt, eller brukt litt spesialmalt av en eller annen type (eller spedd på med litt maltekstrakt, som jo vil være det enkleste hvis man brygger fra et ølsett).

Takk for svar!
Kunne en kommet rundt dette problemet ved å tilsette amylase til maisavkoket etter avkjøling?

Ja, men da vil enzymene bryte ned sukker i ølet også, og du vil risikere å ende opp med et svært tynt og tørt øl.

Man kunne kanskje tilsette amylase til bare maisen, og så koke opp for å denaturere enzymene, for så å tilsette dette til vørteren, men da begynner det å bli innviklet.

Det greieste er å skaffe seg et termometer, et kilo malt og en silpose. Så kan man meske maisflakene, om man på død og liv skal bruke mais.

Så jeg kan "minimeske" alle disse maltene som ikke kan brukes uten mesk? Bare trekke dem i en BH-pose, akkurat som når man bruker spesialmalt, men passe på å ha med noe standard byggmalt?

Ca hvor mye byggmalt bør man ha i forhold til det man evt. skal meske? Havregryn, maisflak etc. etc.

Minimesk er litt mer komplisert enn bare å trekke spesialmalt i en BH-pose. Du må passe på at mesken ikke blir for tynn, dvs at du ikke bare kan ha det oppi bryggekjelen med alt det vannet, og du må passe på at det er riktig temperatur.

Men ja, ellers er det ganske likt. Ha en kjele ved siden av, med riktig volum vann (2-4 liter vann per kg malt), og kjøp et presisjonstermometer og hold temperaturen rundt 66-67 grader. Usikker på hvor mye malt som trengs, men skulle tro at det holdt med 50-50...? Har ingen erfaring med det.

Tilbake
Topp