Finnes denne typen kalkulator?

Det jeg lurer på er om jeg har plass til nødvendig meskevann og malt.

Jeg brygger med en BB60 (BeerBrew). Den er 62 liter netto og uten maltrør. Det er altså kun en rist som står på bunnen (like over kranen), og under denne risten rommer det 4-5 liter.

Maltmengde er på 17kg og jeg har regnet meg fram til 47 liter meskevann (grain ratio 2,76), men er i tvil om at det er plass til dette i gryta!

Noen som kan hjelpe med erfaring eller kalkulator?

Ja, det var vel en slik jeg tenkte på. Resultatet ble 58,3 liter, altså 4 liter under netto volum på gryta. Trur jeg blir nødt til å redusere oppskriften med 10%.

Vedlegg

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    39,1 KB · Sett: 21
Brygger ikke på BB60 selv, men mesketykkelse vann/malt kan være ned til 2.5 og fremdeles konvertere fint, men vet ikke om dette er bra i en BB60 angående stuck mash. I mitt utstyr fungerer 3.0 best hvis jeg brygger brygg med normal OG, lettere å resirkulere. Ser at Speidel brukere også har noen metoder når det ikke er plass, dobbeltmesk, ta ut litt av malten når den er konvertert og meske med en andel ny etc.

mesker opp til 20 kilo i 75 liter meskekar men 17 kg er og foretrekke, gå ned til 15 så er du bra sikker.

Tilbake
Topp