fikk ikke opp tempraturen på vørteren hvordan påvirker det humle profilen?

:jaha:  vørteren lå på 65 grader og fikk opp tempen saaaakte til 90 grader da jeg valgte å starte bitterhummlen (brewers gold7.5 alfa) grunnet at klokken var 0015  :attevar: den steg sakte til koking og etter 45 min var det koking så jeg tilsatte smakshummle ( saaz 2.5 alfa) deretter kokte det 10 min før jeg satte aromahumlen (saaz 2.5 alfa)  i 5 min mens kjølekoilen desinfiserte seg ...  kjølte den raskt ned til 23 C ( tok kun 10 min med selvlaget kobber)

dette er ett jule øl med en fg på 1060 med kun 16 15 15 hummle gramm i 23 l brygg

Bør jeg tørrhumle eller gjøre noe ,,,  vørteren var søøøt og maltet, med et mildt nesten fraværende hummle preg :help:

Lyke til til de som skal på bjorleik i dag :biersmile:
'

hoputilization.jpg

Brygget ditt vil nok ha et fullstendig fravær av bitterhet om det kun kokte i 10 minutter, mens humlen du hadde i vil gi mest aroma og smak. Til neste gang få skikkelig utstyr så du får kok  >:D
Tørrhumling vil ikke gi deg bitterhet, men du kan gjøre dette: Kok en stor mengde bitterhumle i et par liter vann i 60 minutter, kjøl og tilsett i ølet. Eventuelt kan du kjøpe dette produktet.

:amen: takker for det jeg skal koke meg opp en blanding med en gang  :skitbra:..  men lager ikke så mye iogmed at dette blir ett juleøl til konemor, og ikke så mye behov for humle , bitterhumlen må nok i for å døyve søtsmaken så tror jeg prøver meg med 15 g brewers gold da denne er 7.5 mot saaz som er 2.5 i alfa ..  dette gjør nok susen..  :biersmile:  takker for gode råd :)  dette er mitt første allgrain så oppgraderer utstyret ettervert ..

SverreK skrev:
Brygget ditt vil nok ha et fullstendig fravær av bitterhet om det kun kokte i 10 minutter, mens humlen du hadde i vil gi mest aroma og smak. Til neste gang få skikkelig utstyr så du får kok  >:D

Alfasyre i humle isomeriseres også på temperaturer under 100 °C, så du må ikke koke for å få bitterhet fra humle, selv om det er mer effektivt. Hvor mye bitterhet du har fått er ikke lett å si noe sikkert om, men det er mindre enn om humla hadde vært like lenge i ølet med koking.

Stikker inn på jula på mandag :) da får jeg kontroll på tempraturen , og jeg kokte opp 13 g med gold 7,5 i en time med 100 g hvete spraymalt og tilsatte dette i bøtten som er inne i heftig gjæring ..  ser til min fortvilelse at tempraturen på mitt juleale er oppe på 22 grader ..  satte den kaldere ...  får bare håpe det ikke er ødelagt ...  men brukte brusaf05 burde ikke den greie seg bra ved høye tempraturer?

vel vel ..  jeg legger meg ikke ned å  :'( griner av den grunn...  Prøver meg på Fars jule ale neste helg ..  det er bare å brygge på og skrive ned i minneboken...  gjør man masse feil lærer man og masse :) 

la læringen begynne.. :ilike:

endreEZBrew skrev:
ser til min fortvilelse at tempraturen på mitt juleale er oppe på 22 grader ..  satte den kaldere ...  får bare håpe det ikke er ødelagt ...  men brukte brusaf05 burde ikke den greie seg bra ved høye tempraturer?
Du sier også t du kjølte den ned til 23.....
Us-05 tåler fint 22-23 grader, spørsmålet er hvilken smaker man er ute etter. Et maltrikt humlefattig øl er som regel noe ihvertfall jeg liker :)
Men en slik øltype liker jeg best med mer nøytral gjæring, så jeg ville nok lagt meg lavere i gjæringstemperatur...
Men som sagt..... Det er meg. Godt blir det nok :)

;D en fruktig rik maltete mørk øl er det jeg er ute etter her så jeg er nok på rett spor, jeg drakk lenge ikke pils fra våre ærverdige norske  bryggerier  :attevar:  vannete spiss tynn kropp er ikke helt rett for meg ..  smak og behag .. men heldigvis fikk jeg smake ales og fant min hobby siden dette var mer min smak, men jeg vet at som meg så forandrer smak og preferanser seg gjennom livet , så jeg drikker meg gjennom øl verden med entusiasme, og drikker for å erfare alle smakene uten forbehold og forutintatte holdninger.. 

eksempelvis lagde jeg en hveteøl av kit fra montons med hvetespraymalt 50/50 og amber spraymalt samt 200 g kandissukker (brun) med overgjær...  en klassisk hveteøl som paulaner ble hellt i vasken da det smakte bananbrygg :eek:

resultatet mitt ble en deilig fruktig vårsmak med hint av banan og i noen av flaskene etter 2 mnd på flaske fikk jeg en hubba bubba lukt som virkelig gikk rett hjem hos meg ..  nå er det tomt så selv om jeg driver med korn nå skal jeg sette en ny hvete ale ...  til hjemmebruk he he

Tilbake
Topp