Feil ved Flasking av brygg.

Flasket for en tid tilbake vårt første allgrain brygg en Pale ale fra ølbrygging.no  Den har stått og karbonert  i romtemperatur i 3 uker og i kjøleskap i 2 uker og har dårlig karbonering i flaskene ( nesten ingenting i min del av flaskene). Vi brukte 5 gram sukker pr liter øl og kokte det opp med 2.5 dl vann kjølte det ned(  da var det en tykk sukkerlake synes jeg) og hadde det i gjærkaret før vi tok heverten i en sirkel i bunnen av dunken,  hva er det vi kan ha gjort galt? Jeg smakte på det siste ølet vi flasket og den smakte ren sukkerlake, kan det være at det ikke har rørt seg skikkelig ut i ølet? 

Vi tenkte vi skulle flaske våre neste brygg i helgen en Pale ale og en IPA fra ølbrygging.no. Hvor mange gram sukker  er annbefalt pr liter øl på en IPA og kan vi forsøke oss på og ta ølet over med hevert først for så og tilsette sukkervannet i ølet og røre forsiktig med heverten etterpå eller er dette ikke og annbefale?

Har gjort akkurat samme feil med et APA. Sukker i 2,5 dl vann. Nesten ingen kullsyre i de fleste flasker og noen som ble granater. Bruk litt mer vann (4-5 dl) så ikke laken blir for tykk og synker til bunns, og når du skal tappe over primingsdunken så tapp først halve batchen så ha oppi sukkeret og så tapp resten av øllet. Pass også på å røre godt før og innimellom tapping. Dette er ihvertfall tips jeg fikk her på forumet, og tappet en ny batch på tirsdag, så håper det hjelper.

Det er godt jeg så denne! Har gjort akkurat samme feil med et hveteøl nå. Siste ølet smakte ren sukkelake, selv om jeg la til heverten så det skulle bli god sirkulasjon, og alle jeg har smakt så langt har vært paddeflate. Skal flaske en APA denne uka og skal da røre så mye som røres kan uten å oksidere for mye!

Jeg gjør det slik, og det fungerer hver eneste gang. rimelig standard, for de fleste øl, bruker 6,5 gram sukker pr. liter øl. Ved 25 liter øl, ca koker jeg opp sukkerlaken, slik at det totalt blir 0,5 liter ca. Tapper over ca 4 liter, heller i 60% av sukkerlaken, og venter til jeg har passert 12-14 liter før jeg heller i resten. Rører forsiktig med heverten. Og jeg har en såpass lang slange fra heverten at det er god rotasjon på ølet under omtapping, uten at det plasker eller oksygen kommer inn i ølet unødig.

Stein Norem Wisted skrev:
Kjøp en doseringssprøyte på apoteket, og doser sukkerlaken i hver flaske. Funker som en drøm. :biersmile:

Hvor konsentrert "lake" lager du (hvor mye sukker og vann) og hvor mange mL tilsetter du pr 0,5 L flaske?

Hvor mye sukker avhenger av øltype, 6gr/liter oppløst i vann for pils, ale, bitter og stout. 8gr for saison og juleøl, 10 gr for weissbier.

Regner stort sett på 20 liter, så 6gr/liter = 120gr sukker oppløst (koker) i 3 dl (300 ml) vann. Det gir ganske tykk lake. (Har også brukt 2 og 4 dl vann)

300 ml / (20 liter / 0,5 liters flaske) = 7,5 ml

7,5 ml i 0,5 flaske

Jeg har forsøkt begge deler. Både sprøyte i hver flaske, samt litt tynnere lake rett i primingsdunk. Må si at at å ha laken i primingsdunken isteden for å sprøyte i flaske er det jeg har endt på som det beste og jevneste resultatet. Etter at jeg begynte med prosessen beskrevet over av meg og av Ole, har jeg ikke hatt noe problemer med karboneringen. I tillegg sparer du jo litt tid på denne fremgangsmåten i forhold til å bruke sprøyte.

Tilbake
Topp