Fatanlegg og trykk

aakvik

Norbrygg-medlem
Hei har nå bestemt meg for å bruke Cornelius fat for brygget.
Har bestilt komplette Perlick 575SS kraner fra HomeBrewStuff.com, fant ut at prisen bli i overkant av halvparten om man bestiller ekspress levering derfra fremfor å kjøpe i Norge. (4 stk)
Videre er det bestilt 8 overhalte Corneliusfat fra Lund Teknik i Danmark.
Tenkte å kjøpe regulator og slanger i Norge. Ser det finnes regulatorer med 4 utganger og 4 manometer. Er dette nødvendig? Eller kan man like gjerne kjøpe en fordeler med flere utganger og regulator med en utgang(samme tappetrykk på alle fat).
Har jo tenkt å ha diverse forskjellig øl. tenkt situasjon er en IPA, Pils, Wit og Stout.
kommer til å karbonere med Co2 og da etter tabellen i medlemseksjonen.
Har forsøkt søkefunksjonen her men ender opp med en røys innlegg om Sodastream :)

Det er ikke nødvendig med manometre per fat du skal koble på.  Men det kan være greit og ha.  Spesielt hvis du skal ha på et fat med hveteøl  en pils og en ale som du vil ha real ale karbonert.    Hvis du vil ha forskjellige øltyper og du cil ha dem alle riktig karbonert mens de er kobla til tappeanlegget så bør du ha det.  Hvis det ikke er så farlig og det er greit at alle øltypene har samme karboneringsgrad så er det ikke så farlig.

Så det kommer opp i mot pris vs perfeksjons grad.

cyberklad skrev:
Det er ikke nødvendig med manometre per fat du skal koble på.  Men det kan være greit og ha.  Spesielt hvis du skal ha på et fat med hveteøl  en pils og en ale som du vil ha real ale karbonert.    Hvis du vil ha forskjellige øltyper og du cil ha dem alle riktig karbonert mens de er kobla til tappeanlegget så bør du ha det.   Hvis det ikke er så farlig og det er greit at alle øltypene har samme karboneringsgrad så er det ikke så farlig.

Så det kommer opp i mot pris vs perfeksjons grad.
Tanken er jo å ha forskjellig mengde Co2 i hver enkelt øl, tilpasset etter type.
Trodde det kanskje var mulig å karbonere ølet først, så trykksette for servering i etterkant med samme "arbeidstrykk"?

Når du har flere fat tilkoblet samme tappeanlegget så vil da trykket på alle fatene etterhvert gå mot gjenomsnittet av CO₂ trykk på alle fatene.  Ettersom at i en manifold så vil det være fri flyt i mellom alt bortsett i fra tilbake inn i gassflaska ettersom at trykket er større der.   I tilleg om du har bare et fat tilkobla og du har høyere trykk for og få øl ut av fatet så vil fatet få et høyere karbonerings grad.  Om du har lavere trykk for og løfte øl ut av fatet så vil karboneringsgraden på fatet gå ned ettersom du tapper.

Du kan ha samme trykk på alle og bruke et lavt trykk for og presse ut øl, men for at du da skal ha riktig trykk etterpå så må du koble fra fatene når det ikke skal tappes øl på en stud. Og du vil måtte freshe dem opp til riktig CO₂ nivå en gang i blant.   Som er ekstremt mye mere hassle en hva man vil gidde og holde på med i lengden.

Over tid vil da trykket på fatene vandre mot arbeidstrykket:
Lavt karbonerte øl vil få mer kullsyre dersom arbeidstrykket er høyere.
Kraftig karbonerte øl vil få mindre kullsyre over tid dersom arbedstrykket er lavere.

Men det er mulig å opprettholde forskjellige trykk med kune et manometer dersom du er villig til å koble av og på gassen til hvert enkelt fat og justere trykket mellom hver gang. (For mye styr for meg...)

cyberklad skrev:
Når du har flere fat tilkoblet samme tappeanlegget så vil da trykket på alle fatene etterhvert gå mot gjenomsnittet av O₂ trykk på alle fatene.  Ettersom at i en manifold så vil det være fri flyt i mellom alt bortsett i fra tilbake inn i gassflaska ettersom at trykket er større der.   I tilleg om du har bare et fat tilkobla og du har høyere trykk for og få øl ut av fatet så vil fatet få et høyere karbonerings grad.  Om du har lavere trykk for og løfte øl ut av fatet så vil karboneringsgraden på fatet gå ned ettersom du tapper.

Hvis du bruker O₂ så vil holdbarheten på ølet bli veldig kort  ;)

EspenL skrev:
cyberklad skrev:
Når du har flere fat tilkoblet samme tappeanlegget så vil da trykket på alle fatene etterhvert gå mot gjenomsnittet av O₂ trykk på alle fatene.  Ettersom at i en manifold så vil det være fri flyt i mellom alt bortsett i fra tilbake inn i gassflaska ettersom at trykket er større der.   I tilleg om du har bare et fat tilkobla og du har høyere trykk for og få øl ut av fatet så vil fatet få et høyere karbonerings grad.  Om du har lavere trykk for og løfte øl ut av fatet så vil karboneringsgraden på fatet gå ned ettersom du tapper.

Ups. sant det der.  Bra at jeg fikk redigert det om til co2 slik at vi ikke endte opp med en epedemi av folk som begynte og bruke O2 i tappeanleggene sine  :)

EspenL skrev:

Aiaiai! Så hvis jeg ikke skulle ha brukt O2-flasken min i kegeratoren, så burde jeg kanskje heller ikke brukt CO2-flasken til belufting av vørteren??  :eek:

cyberklad skrev:
Når du har flere fat tilkoblet samme tappeanlegget så vil da trykket på alle fatene etterhvert gå mot gjenomsnittet av CO₂ trykk på alle fatene.  Ettersom at i en manifold så vil det være fri flyt i mellom alt bortsett i fra tilbake inn i gassflaska ettersom at trykket er større der.   I tilleg om du har bare et fat tilkobla og du har høyere trykk for og få øl ut av fatet så vil fatet få et høyere karbonerings grad.  Om du har lavere trykk for og løfte øl ut av fatet så vil karboneringsgraden på fatet gå ned ettersom du tapper.

Du kan ha samme trykk på alle og bruke et lavt trykk for og presse ut øl, men for at du da skal ha riktig trykk etterpå så må du koble fra fatene når det ikke skal tappes øl på en stud. Og du vil måtte freshe dem opp til riktig CO₂ nivå en gang i blant.   Som er ekstremt mye mere hassle en hva man vil gidde og holde på med i lengden.
Glimrende dette var veldig mye enklere enn å forsøke å finne opp kruttet på nytt  :amen:
Svært forståelig forklart!
Da blir det fire utganger med mulighet for å regulere hvert enkelt fat.
Takker så mye.

aakvik skrev:
Glimrende dette var veldig mye enklere enn å forsøke å finne opp kruttet på nytt  :amen:
Takker så mye.

Hvis du ikke ønsker å ha gassflasken stående inni kegeratoren, er et alternativ en enkel regulator på flasken og en sekundærregulator med flere trykkventiler inni kegeratoren. Da har du regulatoren på flasken stilt på det høyeste karboneringsnivået, med en enkelt slange inn i kegeratoren og lar sekundærregulatoren justere ned til individuelle karboneringsnivå.

Steffan skrev:
EspenL skrev:

Aiaiai! Så hvis jeg ikke skulle ha brukt O₂-flasken min i kegeratoren, så burde jeg kanskje heller ikke brukt CO₂-flasken til belufting av vørteren??  :eek:

Hey!  pell deg bort i fra norbrygg og stikk og jobb! :)

Steffan skrev:
aakvik skrev:
Takker så mye.

Hvis du ikke ønsker å ha gassflasken stående inni kegeratoren, er et alternativ en enkel regulator på flasken og en sekundærregulator med flere trykkventiler inni kegeratoren. Da har du regulatoren på flasken stilt på det høyeste karboneringsnivået, med en enkelt slange inn i kegeratoren og lar sekundærregulatoren justere ned til individuelle karboneringsnivå.
Tenkte å bygge hele sulamitten inne i et kjølerom. Får ha et par tøfler klare til tappinga så jeg slipper å fryse føttene av meg :)

EspenL skrev:
Eller trekke slangene over til naborommet?
Liten tvil om at det er det jeg vil, men da ryker et vitrineskap som hører til kjøkkeninnredningen. Har ikke turt å lufte tanken bittelitt for kona engang  :bank2:

Hehe, forståelig. Ikke mulig med et plassbygget grunt skap som henger utenpå en av de andre veggene til kjølerommet? Gangen er bedre enn ingenting, og det trenger jo ikke se ut  som en bar så lenge dørene er lukket...

Tilbake
Topp