Første brygg på fat - Litt hjelp til Co2

Kjapt spørsmål: Skal gassen ha komstant tilførsel ved karbonering? Vi satt nettopp trykk på fatet, burpet det, og skrudde av gassen. Viste 1 bar ved 4c som skal gi omtrentlig 2,5-2,7vol Co2.

Har lest Gahr sin artikkel, men finner ikke ut om trykket skal stå på hele tiden, eller om man setter ønsket trykk og venter. Skrur jeg på konstant trykk, går jo manometerklokken opp til tre bar med en gang, som blir for mye.

Så virker for meg logisk å gi det ett bar trykk, og "la det stå".

Har noen lyst til å dele litt empirisk viten med meg her? For jeg er litt grønn på biten med manometer, og om det konstant skal stå på gass mot fatet.

Mvh,
Martin

Kjapt svar: JA  ;D trykket skal stå på under hele karboneringen. Har du for høyt trykk, må du justere det ned. :ilike:

Jeg kobler på fatene mine med manometeret skrudd slik at jeg starter på f.eks 0,3 bar, så justerer jeg den til jeg har ønsket trykk. Mine står tilkoblet hele tiden. Ploppingen er helt naturlig, dette avtar ganske så snart.

Det skal stå under trykk.
Hvis du er redd for lekasje mellom corny-koblingen (skjer nå og da)
Sett på trykk, koble fra, og etterfyll trykk med jevne mellomrom.
Tar litt lengere tid, men kan spare en gassflaske ved lekasje :)

ehyry7an.jpg

Skal jeg justere den store som sitter under klokkene, og ha selve tanken på minst mulig?

Du justerer på den "skruen" mot deg, mot venstre fir å redusere trykket. Hjulet oppe på tanken åpner du helt.

Dersom hjulet på tanken din er åpen på bildet, har du for lite CO2 (tomt).

Tanken åpnes helt. Det er det første, deretter justerer du med den under klokkene.
Tanken må åpnes helt, hvis ikke kan krana få lekasje etter en stund.

Står den tilkoblet fatet nå? I så fall, må du slippe ut trykket fra fatet først, deretter justere skruen til ventstre og se om ikke nåla går ned da.

magne1972 skrev:
Det skal stå under trykk.
Hvis du er redd for lekasje mellom corny-koblingen (skjer nå og da)
Sett på trykk, koble fra, og etterfyll trykk med jevne mellomrom.
Tar litt lengere tid, men kan spare en gassflaske ved lekasje :)

Det tar ikke så mye lengere tid at du ikke skal gjøre det slik, serlig hvis trykket er 3 bar og det gjøres ofte som er par tre ganger i døgnet.

Skal det karboneres bør det stå med trykk på 3-4 dager. En annen måte å sjekke for lekkasje er skummet fra starsan, eller såpevann. Bobler det har du lekkasje. Jeg gjør det alltid på alle koblinger. Har tømt noen flasker CO₂ ved å ikke sjekke. :bank2:

Og, vil denne kunne funke for å karbonere to fat (ved likt trykk). Dimensjonene på nipplene ser alt for store ut synes jeg.

a7y3epu4.jpg

Kan nok fint brukes dersom de er tett. Dimensjonen på slangen inn til fatet spiller ingen rolle. Det er ut som er viktig :)

Mr.Baggins skrev:
Skal det karboneres bør det stå med trykk på 3-4 dager. En annen måte å sjekke for lekkasje er skummet fra starsan, eller såpevann. Bobler det har du lekkasje. Jeg gjør det alltid på alle koblinger. Har tømt noen flasker CO₂ ved å ikke sjekke. :bank2:

Skal karbonere ett fat, har ikke fått koblet opp for to enda. Så satt 1 bar i 1 minutt på det andre, som står til det første er tomt. Starsanet, boblet ikke.

Det andre står nå og koser seg på 4c/1bar og får stå en uke før karboneringstest.

Alt så tett ut ved kontroll.

Tilbake
Topp