Europris ølsett som ekstrakt?

Sverre K

Norbrygg-medlem
Kan ølsettene fra Europris brukes som ekstrakt til startere eller for å heve OG i et brygg?

Disse ølsettene inneholder vel såvidt jeg vet humlet maltekstrakt, og er dermed lite egnet for å heve OG. De funker kanskje til startere, men det er mere lettvint å bruke DME.

Jeg bruker det konsekvent istedet for DME i startere - det funker fint. Har brukt det en gang for å øke OG. Det ølet fikk for høy FG, men det tror jeg hadde med gjæren å gjøre.  Dersom en tilsetter det tidlig i kokingen tror jeg det lille som er av humletilsetting koker bort..

Det er jo billigere og lettere tilgjengelig en DME - jeg har ikke betenkligheter med å bruke det i ølet.

Det er jo det at de har det her lokalt, enkelt å få tak i når man trenger det.  Trur nok det blir prøvd en gang i nærmeste fremtid, litt sjangaer får man ta!

Sverre K skrev:
Kan ølsettene fra Europris brukes som ekstrakt til startere eller for å heve OG i et brygg?

Ja. Du må imidlertid være klar over at du samtidig tilsetter noe ekstra bitterhet og at de heller ikke har like god utgjøring som lys maltekstrakt.

Hei, jeg leste at for å lage et vellykka sett-brygg, så sløyfer man sukkeret og erstatter det med maltekstrakt. (er helt ny her, men lest litt rundt og denne tråden tar opp noe som ligner på mitt spm i allefall.) Men for å lage si 15 liter brygg, kan jeg i stede for å tilsette sukker, bare droppe masse vann? vil ikke OG bli sånn ok da? muligens det blir litt ekstra humle, men det ordner seg.

eskilrl skrev:
Hei, jeg leste at for å lage et vellykka sett-brygg, så sløyfer man sukkeret og erstatter det med maltekstrakt. (er helt ny her, men lest litt rundt og denne tråden tar opp noe som ligner på mitt spm i allefall.) Men for å lage si 15 liter brygg, kan jeg i stede for å tilsette sukker, bare droppe masse vann? vil ikke OG bli sånn ok da? muligens det blir litt ekstra humle, men det ordner seg.

Den aller greieste måten å få godt øl fra ølsettene fra Europris er å kjøpe Muntons-settene på 3 kg (to hermetikkbokser i en pappeske) som de har begynt å selge. Disse skal ikke tilsettes sukker, men koster litt mer. Dessverre selges de fortsatt med små poser gjær, så å skaffe seg ei pakke med god tørrgjær er nok fortsatt en fordel.

Har et brygg som skal flaskes i morra hvor jeg brukte en boks for å høyne OG noe, var akkurat å målte FG som ble 1020.  Dette var forventet siden der var forskjellige saker i brygget som skal bli vårt Juleøl i år. Har ikke tatt noe hensyn til at sirupen er tilsatt humle og synes ikke det ble noe bitrere enn tenkt.   Ser forresten at fargen ble nydelig og smaken er lovende, bare 8 mnd å vente på det endelige resultatet...

Kanskje jeg tester Muntons neste gang! Det jeg satte var forøverig en coopers. Men det som er knall med 15 liter er at jeg slipper å vaske så mange flasker, og jeg er helt fersk/grønn så da er det ikke like krise om det blir misslykka. Jeg satser på at det blir noe ut av dette. Tror jeg  burde tatt mindra vann forresten, for OG var ganske lav. men nå finner jeg ikke lappen jeg skrev det ned på. Takk for svar forresten!

Tilbake
Topp