Etiketter fjernet fra Nøgne Ø

Leho

Norbrygg-medlem
Ser at det er en lang tråd om dette i forumet allerede, men for lang til at jeg gidder lese meg gjennom. Her er min metode, som har fungert utmerket:

1. Varme etketten med varmepistol, til ytterste laget begynner å slippe og flasken så vidt er håndterbar for bare fingre.
2. Trekke etiketten forsiktig av, av og til med noe limrester igjen.
3. Legge flaskene i varmt vann med litt oppvaskmiddel i ti-femten min.
4 Skrape av evt. basepapirrester med en sikling
5 finish med gryteskrubb el. stålull (i noen få tilfeller)
Det tar litt tid, men når jeg sto på vaskerommet med en dunk porter som ploppet vennlig til meg, var det verdt det :)
PS Porteren gjærer på 13. døgnet, så snart skal det tappes

Det viktigste for å få av mest mulig av etikett og lim i en bit, er vel bare å få varma opp flaska/limet ganske godt, og å holde etiketten så tørr som mulig for å ikke svekke den.

Om man bruker varmtvann, stekeovn, mikro, varmluftspistol, magi eller noe annet til oppvarming er vel derimot mindre viktig. Min favoritt er samme løsning som loebrygg. Sitter det igjen litt limrester bruker jeg limet på baksiden av etiketten til å "plukke" av så mye som mulig, og tar evt restene med limvask

1. 10 minutter på 150 grader i ovnen.
2.Dra av etiketten.
3. La flaska kjøle seg ned(ikke bruk kaldt vann. Jeg hadde en liten brainfart og gjorde det sjøl)
4. Neglelakkfjerner på resten av limet.
5. Skyll, brett, stapp, fyll, karboner, lagre, drekk.

loebrygg skrev:
1. koke opp vann i vannkoker/kjele
2. fylle på flaske
3. dra av

+1

Og tennvæske, whitespirit e.l. til limrestene.
(neglelakkfjerner er sikkert fint også ja)

Hei

Jeg bruker billigste mat-olje (soya /raps / oliven) til å fjerne limrestene. Has på med en oppvaskskrubb og limet skrubbes lett vekk.
Dette etterlater ingen lukt eller smak som feks kjemiske middler eller sitrusrens kan gjøre. Flaskene vaskes etterpå i vanlig oppvasksåpe

Mvh

Dan Ove

1. Setter flaskene i stekeovnen på 200 grader
2. Når de er varme dras etikkene av og matolje smøres på limet mens flaska er varm.
3. Når flaskene er kaldere vaskes de med zalo utvendig
4. Klar til bruk

Har prøvd de fleste andre tips, men dette er uten tvil det enkleste etter min erfaring. Tar lett 50 flasker på en time.

Limrester går rimelig lett av etter litt gnikking med rompeserviettene til småtassene. Lurer på hva slags uhumskheter de tilsetter våtservietter. Jeg bruker dem blant annet til å fjerne maling fra hendene.

[Daniel] skrev:
Limrester går rimelig lett av etter litt gnikking med rompeserviettene til småtassene. Lurer på hva slags uhumskheter de tilsetter våtservietter. Jeg bruker dem blant annet til å fjerne maling fra hendene.

Haha, ja det er jo sterke saker i stumpen der og..

Bruker citrusolje på limrestene etter å ha varmebehandlet flaskene med varmt vann.
Bruker minimalt med energi, og flaskene ser nesten nye ut.

Må vi virkelig starte opp enda en tråd om disse etikettene? Kan moderator om ikke annet merge trådene?

Bernts skrev:
Folkens les denne før dere poster noe mer.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1240.0.html

EDIT: Haha, to hoder, en tanke.
Av hensyn til forumet bør Nøgne Ø og Ægir ta ansvar å begynne å klistre etikettene sine på slik at de er lettere å fjerne. Me, I don´t give a damn. Skal jeg på død og liv tappe i halvlitersflasker, får etiketten stå på til den eventuelt ikke gidder mer og ramler av (har ennå ikke skjedd, BTW). For pene gi-bort-flasker er Lervig eller bjørnunger et sikkert valg.

White sprite fungerer veldig fint for å få vekk rester av lim. Bruk en skuresvamp og "gnikk" vekk lim restene fra flaskene :)

Husk at filler som har blitt dynket med brennbart materiale kan sjølantenne. Så ikke hiv dem i den vanlige søpla, men på et brannsikkert sted, vedovnen f.ex.

MartinHH skrev:
Husk at filler som har blitt dynket med brennbart materiale kan sjølantenne. Så ikke hiv dem i den vanlige søpla, men på et brannsikkert sted, vedovnen f.ex.
Bare med linolje.

Tilbake
Topp