Et spørsmål angående tørrgjær

Jeg tar sikte på å brygge juleøl til helgen, og vurderer å bruke noen poser med Saflager tørrgjær. Ettersom disse har gått ut på dato vil jeg gjerne sjekke at det er liv i dem før jeg setter i gang med mesking osv. Men tørrgjær skal jo ikke ligge lenge rehydrert i vann. Er det ok å helle den rehydrerte gjæren i en viss mengde vørter, dersom det viser seg å være liv i den, i påvente av at selve bryggingen skal bli ferdig, altså 6-7 timer)? Er det til og med ok å lage en regulær starter av den rehydrerte gjæren, med magnetrører og full pakke? Hvilken mengde tørrgjær bør jeg rehydrere, hvis jeg velger den siste fremgangsmåten? Er to pakker a 11,5 g OK til en starter beregnet på ca 48-50 liter vørter? Mer? Mindre? Jeg har 4 pk med denne gjæren (som jeg kjøpte fra MoreBeer i slutten av mai 09 - med påstemplet dato Best Before (?) May 2009 (!)) og har for så vidt ikke noe i mot å bruke opp alle nå.

Vel, slik tørrgjær sluter ikke bare med å fungere så snart 'best føre' dato ligger bak oss. Hvis du skal brygge 50 liter øl, og trenger undergjær, så ville jeg brukt 3-4 pakker med gjær som er fersk. I ditt tilfelle så ville jeg enten bare slengt til 1-2 ferske pakker, men et annet alternativ er å lage en gjærstarter som man ville gjort med flytende gjær. På den andre siden, hvis man likevel tar seg bryet med en gjærstarter så vil man muligens få bedre resultater med en flytende gjær. På enda en annen side, så lager du jo juleøl der smaken i mye større grad bestemmes av malt, i forhold til en pils eller helles, så da gjør det kanskje ikke så mye forskjell likevel. Sånn, det var et litt vagt svar da, beklager  :roedme:

Takk for svaret Eduard! Hyggelig at noen tar seg bryet :skitbra:

Hvis det ikke kommer sterke og overbevisende innsigelser i etterkant nå tar jeg to av pakkene og rehydrerer dem, og hvis de oppfører seg normalt, med bra skumdannelse osv, lager jeg en gjærstarter med disse som grunnlag. Skjærer dette seg får jeg ty til en fersk flytende Wyeast. Skal med toget fra Gardermoen til Asker lørdag ettermiddag, og da satser jeg på en stopp på Lillestrøm med handling hos Vin og Bar. Ser ganske skrinnt ut på nettsidene deres nå, men noe flytende undergjær har de visst igjen. For ordens skyld: juleølet utsettes nå til neste  helg.

Brygget forresten en 24 l export sist fredag med en av disse pakkene pluss en 7 gram Superior Lager (fra Australia) - også utgått på dato. De skummet opp fint sammen, og brygget står fortsatt (onsdag em) og plopper ivrig i kjøleskapet, selv om jeg gjorde den tabben at jeg satte bøtta rett i kjøleskapet på 8 grader eller noe, uten å avvente gjæringsstarten i romtemperatur. Jeg vet at dette er feil, det hadde blitt et par nydelige ESB-er under bryggingen så jeg tenkte meg ikke godt nok om :biersmile: Har gjort tilsvarende før også, men ølet ble helt utmerket, det.

Henning1 skrev:
Jeg vet at dette er feil, det hadde blitt et par nydelige ESB-er under bryggingen så jeg tenkte meg ikke godt nok om :biersmile: Har gjort tilsvarende før også, men ølet ble helt utmerket, det.

kanskje vi hadde ikke hatt øl i det heile tatt uten at mennesker hadde gjort 'feil' ikke sant?  :biersmile: og da kommer en kanskje til å oppfinne nye gode saker  :)

Tror  ikke du gjorde feil når du satte ølet til gjæring ved 8 grader. :yes:
Lagerølgjæren får ofte et sjokk viss den startes ved 20 grader og deretter bråkjøles til 8 grader.
Det beste er å starte gjæringen ved gjæringstemperatur elle litt under :ilike:

Tilbake
Topp