Steffan skrev:Borgar skrev:Begynner å bli litt skeptisk til kolbene fra Bryggeland hva varme angår. Sist gang sendte de meg ny kolbe uten å nøle. Lurer på om de er like hjelpsomme en gang til?
Bryggeland selger en god del "kina-dritt" (bryggeland-folkets egne ord*). Disse kolbene er ikke brosilikat-glass og er overhodet ikke egnet for direkte varme.
(*) Ja de sa faktisk det.. og hvorfor de ikke bryr seg nok til å bytte ut kinadrittet med litt mer ordentlige ting som uansett ikke koster så mye mer, er beyond me.
Borgar skrev:5-literskolben min tåler ikke kok, så når jeg skal ha starter i den, gjør jeg som du beskriver, Rune. Ikke det minste i tvil om at det er god rutine, men slik jeg ser det er det utrolig lettvint å koke i kolben når man har mulighet. Rørepinnen er også med i koket.
Gahr skrev:Erlenmeyerkolben trenger ikke skrubbing. Fyll den ned varmt vann og maskinoppvask, så blir den ren av seg selv. Koking i kolben er superenkelt. Man sikrer desinfeksjon og minimerer hvor mye man trenger å helle vørter. Hvorvidt man skal steppe opp starteren er jo noe helt annet. Hvis man skal steppe opp i samme kolbe må man selvsagt koke opp i et annet kar, men det er jo uansett svært enkelt å koke den første starteren direkte i kolben...
AudunWS skrev:Når dere koker i kolben, hvordan og når har dere i spaymalten? Blir bare klin når jeg prøver
Bjarte H skrev:AudunWS skrev:Når dere koker i kolben, hvordan og når har dere i spaymalten? Blir bare klin når jeg prøver
Har først i et par desiliter vann til bunnen er dekket. Heller i spraymalt mens kolben står på vekten og topper opp med kokende vann fra vannkokeren til riktig volum
TrondR skrev:Slutt å kjøpe ting fra Bryggeland, det er stort sett (bare) søppel!
DER! Jeg sa det.
Bjarte H skrev:AudunWS skrev:Når dere koker i kolben, hvordan og når har dere i spaymalten? Blir bare klin når jeg prøver
Har først i et par desiliter vann til bunnen er dekket. Heller i spraymalt mens kolben står på vekten og topper opp med kokende vann fra vannkokeren til riktig volum
AudunWS skrev:Bjarte H skrev:AudunWS skrev:Når dere koker i kolben, hvordan og når har dere i spaymalten? Blir bare klin når jeg prøver
Aha! Etter dette er det på plata og koke som vanlig?