Borgar skrev:De skal da for pokker tåle koking?
Knut1 skrev:Må være dårlig kvalitet på de, min også sprakk. Kan ikke skjønne det
Erlendso skrev:Er ikke sikker, men tror det finnes 2 typer erlenmeyerkolber. Den med borsilikat-glass er egnet for koking over åpen flamme. (Og den er selvfølgelig dyrere enn den andre typen)
Torga skrev:Morten K. Agerup Myhr skrev:Erlenmeyer-kolbe (Tror ikke den er kalt opp efter noen som het Erlend Meyer... ;-) ), k
http://en.wikipedia.org/wiki/Erlenmeyer_flask
Det er greit å skille mellom Type flaske, og hvilket materiale den er laget av.
En Erlenmeyer-kolbe er ikke nødvendigvis i borosilikat/ Pyrex
Knut1 skrev:sukkerlake, men glemte den bort. Det begynte å demre litt, når brannalarmen i andre etasje på kjøkkenet begynte å ule...
Knut1 skrev:Må være dårlig kvalitet på de, min også sprakk. Kan ikke skjønne det
Borgar skrev:Torga, hva mener du med stempling på kolben? Ser ikke noe stempling annet enn G-G 17. Er det stempelet du sikter til?
Ole Bråten skrev:Jeg kjøpte nylig en 5l Erlenmeyerkolbe fra Bryggselv. Kan jeg lage/koke gjærstarter i denne på keramisk topp, uten problemer tro?
Okei, takk for svarBjarte H skrev:Ole Bråten skrev:Jeg kjøpte nylig en 5l Erlenmeyerkolbe fra Bryggselv. Kan jeg lage/koke gjærstarter i denne på keramisk topp, uten problemer tro?
Jepp, det er halve poenget med erlendmeyerkolbe Hvis du setter kolben i vannbad i vasken etterpå, for å kjøle den ned til romtemp, ikke ha høyere vannstand i vasken enn vørter i erlendmeyerkolben.
Borgar skrev:Begynner å bli litt skeptisk til kolbene fra Bryggeland hva varme angår. Sist gang sendte de meg ny kolbe uten å nøle. Lurer på om de er like hjelpsomme en gang til?