Jeg har montert 3.5 kw element fra camco i en 50 liters kjele. Jeg bruker den til koking kun og det funker bra for meg. Jeg vurderte induksjon, men hadde elementet liggende og derfor føltes det feil å bruke penger på induksjon. Skulle jeg gjort valget på nytt hadde jeg gått for induksjon, men element bygd inn i kjelen er ikke et dårlig valg. Det er de små tingene som gjør at induksjon kanskje er et bedre valg i lengden.
- enklere å vaske. På siden av kjelen har jeg en koblingsboks som dekker til det elektriske. Hver gang jeg flytter den og skal vaske den må jeg være forsiktig slik at den ikke får kraftig støt. Redd for at det kan bli feil på det elektriske.
- enklere å vaske. Kan være vanskelig å få vasket alle sidene av elementet og det bør skrus ut en gang i blandt for å rengjøres skikkelig.
- enklere å vaske. Kunne tenkt meg muligheten til å slenge hele kjelen i badekaret og dusjet kjelen uten å bekymre meg for vann på koblingsnboksen, selv om den skal være vanntett.
- vanskelig å bruke kjelen til mesking. Silbunn må stå høyt over bunnen på kjelen, eller ha en anordning som hindrer kontakt mellom meskepose og element.
- du lager hull i en dyr kjele. Hullet kan tettes, men blir ikke som ny.
Fordeler med element i kjele.
- god følelse med å ordne ting selv
- 1000 kr rimeligere, kanskje litt mer
- al varmeenergi går til å varme vørteren
Ville tittet på bryggmaker.no og se om katla har igjen induksjonsplatene sine. De er rimelig.