Noen som har kjøpt den nye 10liters varianten? Jeg har bestilt og gleder meg ihjel!
Tror det er en perfekt størrelse for meg som som regel brygger alene..
Tror det er en perfekt størrelse for meg som som regel brygger alene..
Kan du utdype? Under hvilke forutsetninger mener du at man havner under target i mengde?Eller om det er litt som andre størrelsene (20 & 50)som havner under target på mengde.
Vil vel tro at det dreier seg om at hvis man brygger slik det står i bruksanvisningen, så får man ikke 50 liter ut av en 50-liters Braumeister. Følger man den, havner man et sted mellom 40-45 liter.Kan du utdype? Under hvilke forutsetninger mener du at man havner under target i mengde?
Helt klart en fordel å bli kjent med utstyret sitt... ;-) Lol... Spøk til side, kommer til å følge denne tråden, 10 L Speidel trigger innkjøpsnerven min,kjenner jeg...Men etterhvert får en ordnet seg et oppsett som fungerer hver gang, trenger å bli kjent med utstyret sitt..
Vil vel tro at det dreier seg om at hvis man brygger slik det står i bruksanvisningen, så får man ikke 50 liter ut av en 50-liters Braumeister. Følger man den, havner man et sted mellom 40-45 liter.
Dobbeltmesking?Under siste bryggeseanse så fikk vi 60+ liter ut av 50 literen med OG 1.070. Den står og gjærer nå, så det blir spennende å se hvordan resultatet ble.
Dobbeltmesking?
Imponerende. Hvor mye malt endte du opp med å bruke?Nei. Tok det i ett steg for å teste om det gikk. Malten måtte fylles i røret i flere omganger etterhvert som den ble litt mer kompakt. Stoppet ca hvert 20 minutt for å røre litt i maltrøret. Dette for å holde sirkulasjonen på plass
Tok av maltrøret og satte det over en kasserolle og gjorde skyllingen der. Måtte røre endel for å få skyllevannet gjennom.
Startet med 55 liter vann i Speidelen under meskeprosessen og la til mere skyllevann slik at vi havnet ut på ca 68 liter før koking. Kokte i 80 minutter og da var OG på 1.070.
Skal rapportere om smaken når den er ferdig gjæret..
Imponerende. Hvor mye malt endte du opp med å bruke?
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Er det i det hele tatt noen som eier en 10l Speidel?