Erfaring med Mangrove Jack M 27?

Har satt sammen en (slags :) belgisk dobbel og har brukt tørrgjær Mangrove Jack´s M 27. Fulgte produsentens anbefaling med rehydrering og høy gjæringstemperatur (26-32°C) Hos meg gikk den fra 22,9°C til maks 30,6°C (romtemperatur 26°C) og er på vei ned nå. Har gjæret fra OG 1.063 til SG 1.007 på under tre dager. Synes en så høy gjæringstemp. virker litt skummel, men produsenten anbefaler altså dette...Noen synspunkter?

Har ikke prøvd den, men generelt er det god praksis å holde det på de nedre grensene. At temperatur synker er ikke bra, da kan gjæren flokkulere. Du får nok endel esterprofil fra gjæren, men det er vel innafor på belgisk, prøv å hold temperatur så stabil du kan ut forløpet, blir nok bra

Har jeg misforstått?: - er det ikke naturlig at tempen stiger under stormgjæring? Da er det vel naturlig at den synker når stormgjæringen avtar?

Nei, du har ikke misforstått, den gjør det. Det er derfor så mange bruker temperatur kontrollert kjøleskap med en varmekilde som kan regulere temperatur, de første dagene er mest viktig nettopp på grunn av at stormgjæringen øker temperaturen. En høy temperatur øker cellevekst ig aktivitet på gjæren, men også produksjon av uønskede stoffer som lager bismak. Disse spiser gjæren opp når den er tom for sukker, men ikke om den har blitt slapp. Det blir den om temperaturen synker. Helst vil vi starte på lavere temperatur, og øke mot slutten for å holde gjæren mest mulig aktiv. 2-3 grader bør gå greit å synke, men 7 er mye.

Jeg har en gang brukt Mangrove Jack Lager gjær og denne brukte 72 timer etter pitching før jeg så aktivitet. Fant andre som hadde samme problem med 90 og 120 timers lag. Jeg kommer til å styre unna dette merket i fremtiden.

Jeg lagde en saison med denne gjæren som ble knall. Ingen utfordringer med lag time eller annet. Pitchet på 18(eller 19, husker ikke i farta), holdt den lavt de første 2 dagene, og lot den gå deretter. Avsluttet på 28.

Etter en mnd lagring er den høyt oppe på lista over hva jeg brygget. Kan komme med oppskrift senere i dag hvis noen skulle ønske det. :)

Jeg lagde en saison med denne gjæren som ble knall. Ingen utfordringer med lag time eller annet. Pitchet på 18(eller 19, husker ikke i farta), holdt den lavt de første 2 dagene, og lot den gå deretter. Avsluttet på 28.

Etter en mnd lagring er den høyt oppe på lista over hva jeg brygget. Kan komme med oppskrift senere i dag hvis noen skulle ønske det. :)
Hei!

Mer nysgjerrig på utgjæringen/FG du fikk i første omgang. Kjøpte et par pakker av denne da det var tomt for Belle Saison. Takk takk :)

Gikk fra 1060-ish til 1.000 på 2 uker. Råtass. HAr ikke prøvd Belle Saison, men har skjønt at den får til tilsvarende. Sannsynligvis viktig å være påpasselig med å unngå temperaturfall, så gjør M27 jobben.

Edit: @superdigg

2-3 grader bør gå greit å synke, men 7 er mye.
Den gikk 7° opp, men har sunket fra 30,9° til 26°, hvor den har holdt seg stabilt siste døgn. 5° ned, altså. Men det er kanskje litt mye det også? Romtemp er 26°, men det er vel kanskje dumt å heve tempen nå?

Øvrig info:
1)Tror jeg har fått pisket inn godt med luft
2) brukte to pk. gjær (anbefalt av prod. for øl med OG over 1.050)

Jeg ville latt den stå, pisket inn luft med hva? Om du ikke bruker O2 eller pumpe så er bedte måte og lage en whirlpool i dunken, det skummet du pisker opp går utover skumstabilitet i ferdig øl.

Læring er morsom del av hobby'en. Det som er viktigst å fokusere på er kontroll på gjær/temp/hygiene. Du kommer unna med endel feil og uhell med en god gjæringsprosess og pitch rate, altså hvor mye gjær du bruker og kontroll på temp i alle ledd med gjæren er en stor faktor der. Finnes mange tråder på forumet om ulike løsninger, enkle som avansere. Kan ellers anbefale howtobrew.com og podcasts på the brewing network.

Jeg ville latt den stå, pisket inn luft med hva? Om du ikke bruker O2 eller pumpe så er bedte måte og lage en whirlpool i dunken, det skummet du pisker opp går utover skumstabilitet i ferdig øl.
Interessant! Dette har jeg ikke hørt om tidligere. Har du link til kilde? :)

Læring er morsom del av hobby'en. Det som er viktigst å fokusere på er kontroll på gjær/temp/hygiene

Har montert en STC - 1000, og brukte den til kjøleskapet på forrige batch. Funka fint på 18 gr. med bare kjølefunksjonen i bruk. Har ikke mekka varmeelement, og siden denne skulle gjære på så høy temp, tenkte jeg at baderommet fikk duge. Ja, ja... Det blir spennende å se/smake på dette brygget. Og jeg er helt enig: læring er gøy. Det får en til å føle seg ung :)

http://www.thebrewingnetwork.com/?s=aeration
Husker ikke hvem av episodene som dette ble tatt opp, men her gås det grundig igjennom måter å gjøre det på og up`s &downs med de ulike.Det som lager skum i øl er en type proteiner, de skummer bare en gang, og får man mye skumdannelse et sted i prosessen går det utover skum og skumstabilitet i ferdig øl. Hadde akkurat en ESB med dagsfersk repitch av WLP 013 som "eksploderte" i gjæringskaret, hadde en skumtopp på ca.30 cm = ikke bra skum
En av ulempene med whirlpool er at man drar inn støv fra luften med bakterier og villgjær, og selv om jeg bruker O2 forsiktig får jeg også litt skum, men å begrense seg er bra.

Tilbake
Topp