Jeg har handlet mye på Vestbrygg de siste 6-7 årene og har stort sett veldig god erfaring med kundeservicen deres. Men, du har rett i at prisene er litt stive. Jeg synes stort sett det meste de selger ligger høyere i pris enn f.eks. Bryggselv og Brewshop, og den differansen synes jeg har blitt mer tydelig med årene. Det er synd (og dumt for de) for da velger i hvert fall jeg å kjøpe de dyre tingene (når man uansett får gratis frakt) andre plasser. B40 med utstyrspakke er kr. 700 dyrere på Vestbrygg sammenlignet med Bryggselv (differansen var høyere før). Oktober design sin boksemaskin ser jeg Vestbrygg ikke har lenger på de nye nettsidene, men når de hadde den var den priset en tusenlapp over konkurrentene. Det synes jeg er for gale, og de har tapt mye penger på meg ved at jeg har gjort de store investeringene de siste årene andre plasser. Nå er det kun råvarer og småting jeg handler der. Jeg liker jo å støtte det lokale næringslivet, og vi trenger Vestbrygg i Bergen, men de trenger også å tilby kundene sine konkurransedyktige priser. Der har de mye å gå på per i dag, og inntil det endrer seg handler jeg andre plasser. Dette ble riktignok en avsporing, så beklager det
Det er viktig å dele erfaringer med kundeservice generelt og jeg er nysgjerrig på hva eksempler du kan dele av personlig erfaringer du har hatt som utgjør veldig god kundeservice fra Vestbrygg.
Og ja, Bergen trenger en flere gode nisje butikker da det har vært massedød av spesialforretninger i sentrum de siste tiårene. Jeg opplever at både Stavanger og Kristiansand har vært flinkere til å ivareta sine, og av de nisjemarkedene jeg benytter meg av så har de vell så godt tilbud som Bergen, noe som er trist. Men de må også gjøre seg fortjent til sitt livsgrunnlag, noe som forsvinner fort med stive priser, lite satsing, og ofte dårligere en forventet kundeserice, og som i mitt tilfelle, et tilfelle av veldig dårlig erfaring med kundeservice. Når man i tillegg har flere rettigheter ved handel på nett og fri frakt så blir det kort vei til en annen butikk. Da går pengene fort andre steder.
Men tror du ikke de mente at spundingventil ikke var nødvendig fordi du kunne bruke gjærlåsen som fulgte med?
Jeg har vanskelig for å tro at de mente at du kunne bruke sikkerhetsventilen som spundingventil. Det måtte i tilfelle ha vært en selger uten noe erfaring i brygging?
Nei. Jeg var tydelig på at jeg kun var interessert i å bruke den med trykksettet og kjøpte begge samtidig og ansatt feilaktig beskrev trykket sikkerhetsventilen trykket den ville løse seg ut (1 BAR mot 2.4 BAR) som det ideelle taket for gjæring under trykk. Jeg hadde ikke kjøpt den på det tidspunktet hvis jeg hadde blitt informert om at spunding valve var nødvendig ved trykksetting, da de ikke hadde det på lager, noe jeg spurte spesifikt om før kjøp. Ansatt jeg spurte var en som jeg har møtt i butikken flere en noen andre ansatte, og har svart på spørsmål tidligere og virker absolutt kunnskapsrik og erfaren, i hvertfall ifht meg. Hovedgrunnen til kjøpet var å få fult utbytte av humle aroma og smak på IPA, som er hovedsakelig det jeg brygger. Selve kjøpet skjedde noen dager senere og var basert på informasjon jeg fikk fra han. Noen dager etter kjøp av Fermzilla kjøpte jeg også fatsett og koblinger/slanger til direkteoverføring til fat, som vi også snakket om på det tidspunktet.
Vestbrygg og jeg prinsipielt uenige om tolkning/applikasjon av Norsk forbrukerkjøpsloven, spesielt Kap. 4 §15 a, b, c og d samt §16 og §18 og Kap 6 §34, §35 og §36, med tanke på ansvar for "feil bruk av produktet"/"uhell"/"ikkje enheten nytta slik den kjem ut av esken, men den er modifisert med noe ekstrautstyr" når forbruker har fulgt bruksanvisning og har søkt og fulgt råd fra selger om bruk av produsenten sitt anbefalte ekstrautstyr, hvor feilinformasjon har ført til salg av en vare som forbruker ellers hadde ventet med å kjøpe/bruke med tilstrekkelig informasjon som burde fremkommet før kjøp, som har fått konsekvenser for forbruker. Det er lov å være uenig, og jeg håper å få en avklaring av forbrukerrådet når den tiden kommer, så forhåpentligvis lærer vi noe sammen tilslutt.
Anbefaler alle å lese igjennom forbrukerkjøpsloven:
Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) - Lovdata
Men uavhengig av resultat, som bedrift og spesielt som nisje butikk så er det veldig dårlig strategi å gå tilbake på råd gitt til kunden når det resulterer i reklamasjon, spesielt på et så nytt produkt. Det skal bare en dårlig erfaring hvor kunden føler seg snytt til å ødelegge et mangeårig kundeforhold. Hadde de tilbudt å skaffe ny ballong, eller tilbudt å selge meg en ballong fra en Fermzilla på lager, gjerne til redusert pris, slik at jeg kunne ta ibruk produktet igjen, så hadde det vært et fornuftig kompromiss og jeg hadde sannsynligvis ikke følt behov for å dele min erfaring eller sende inn saken til forbrukerrådet som prinsipp.
Olbrygging.no tok 349 for ny ballong etter avslag (og jeg ser nå jeg har fått rabatt på spunding valve også), og jeg tviler på at det hadde kostet Vestbrygg mer en 2-300kr å fult ut erstatte den ødelagte delen av varen, selv om de er uenig. Resultatet var at jeg ikke kjøpte inn de to 25kg sekkene med malt og nærmere et kilo humle som planlagt, og gikk heller hjem tomhendt. Sannsynligvis hadde de tjent tilbake mesteparten av de pengene samme dag, som nå går til konkurrenten på Sørlandet. Jeg holder på å fullføre en DIY saltvannsakvarium-bar og trenger 2 tappekraner, 2 ekstra fat, en ekstra CO2 flaske, samt koblinger, slanger, osv som nå også kommer til å gå samme veien. Til våren når kjelleren etter planen skal være ferdig oppusset og bryggeriet får permanent og dedikert rom vil BB30A bli oppgradert til en større maskin samt tilhørende utstyr for å lage doble batcher. Ved større kjøp hvor garantien er viktig, som teknisk utstyr, er det tillit som avgjør mer en pris og tid før varen er i hus og det vil da være naturlig å velge bedrifter som har vist at de rydder opp, som i min erfaring Olbrygging alltid har gjort utover forventning. At det også sparer tid og penger å handle fra andre nettbutikker, da jeg bor et stykke utenfor Bergen kommune, gjør det vanskelig å vinne tilbake en frustrert kunde.