Jeg kjøpte en Fermzilla 27L og tilhørende trykksett fra Vestbrygg i Bergen i April 2020 og bruke det vellykket en gang før ballongen sprakk den andre gangen i juni. Reklamerte til Vestbrygg og fikk følgende avslag:
"Etter den infoen me kan hente ut fra mailen din, så ser det ut til at Fermzillaen er nytta utan gjærlås. Gjæren har da tetta sikkerheitsventilen, slik at den vart sittande fast, og du har opplevd den skaden som har kome på enheten. Slik me ser det er ikkje enheten nytta slik den kjem ut av esken, men den er modifisert med noe ekstrautstyr som da er årsaken til problemet.
Og du kan sjølvsagt nytte fermzillaen uten spunding valve, men her er heile systemet lukka og ein har prøvd å bruke sikkerhetsventilen som "ventilasjon" av overtrykket, noe som kunne fungert, men ikkje gjorde det pga gjæren som tetta. Så her må ein konkludere med at ein har vore uheldig under bruk, og ikkje feil på utstyret."
Jeg kan ikke skjønne at "modifisert med noe ekstrautstyr" skal være grunnlag for å avvise reklamasjon da det eneste ekstrautstyret benyttet var produsenten sitt tilhørende og anbefalte trykksett. Man får jo reparert ødelagte skinnseter/el-annleg i en ny bil hvis man kjøper soltak som ekstrautstyr og soltaket lekker.
Som Kegland skriver på nettsiden sin:
"Add the optional pressure kit to your FermZilla 27L and turn your FermZilla into a true uni tank.
Uni tanks are conical fermenters used both for fermentation and for carbonating and serving finished beer.
This extremely inexpensive upgrade will truly show you what the FermZilla was designed for"
Gjærlås kan/skal heller ikke benyttes med trykksettet. Ved kjøp spurte jeg Vestbrygg om jeg burde bruke spunding valve og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig hvis ikke man ønsket å gjære under lavere trykk en 1 BAR. Jeg ble informert av ansatt at sikkerhetsventilen ville løse seg ut ved 1 BAR som var perfekt trykk for gjæring, noe som ikke stemte da den løser seg ut på 2.4 BAR. De hadde heller ikke spunding valve på lager og var usikker når de fikk inn nye pga korona situasjonen. Jeg tok anbefalingen deres i god tro og brukte Fermzilla ifht bruksanvisning og demo video fra Kegland.
Fra jeg tok kontakt i butikken har inntrykket mitt vært at de ansatte var mer opptatt av å finne en grunn til å ikke ta imot reklamasjonen og legge til grunn nye krav ved bruk, som jeg fant motsiende informasjon på Kegland sin nettside og som Vestbrygg feilinformerte om ved kjøp. De hevdet nå at det var helt nødvendig å bruke spunding valve (motsatt av det de informerte om ved kjøp) og at Fermzilla 27L ikke var beregnet for 25L batcher (i motsettning til hva som står i bruksanvisning. Det var 23L vørter i gjæringstanken) og at jeg burde brukt 35L versjonen (som i følge Kegland ikke produseres lengre pga for mye headspace til 25L batcher), samt de forlangte å beholde kvitringen min for å ta imot reklamasjon, som jeg viste frem men ikke var villig til å gi fra meg. De kunne heller ikke fortelle meg når jeg kunne forvente svar på reklamasjonen da ansatte skulle på sommerferie og "det kunne fort ta noen uker". Jeg var godt irritert når jeg endelig fikk reklamasjonsskjema etter å ha opplevd etter min mening helt sjokkerende dårlig kundeservice og måtte krangle med de om alt fra det jeg anser som oppdiktede krav til min rett til å beholde kvitringen.
Slik jeg tolker forbrukerkjøpsloven (korriger meg gjerne hvis jeg har missforstått) står selger ansvarlig ved feil og mangler på produktet da produktet ble brukt som markedsført og ifht bruksanvisningen. Det er å forvente at en gjæringstank laget for trykksetting skal kunne tåle trykket fra gjæringen og tilhørende garanti gjelder ved trykksett ifht hvordan produktet er markedsført. Hvis det var nødvendig å bruke spunding valve så hadde de plikt å informere om det ved kjøp, spesielt når jeg spurte spesifikt om det og må stå ansvarlig for eget råd til kunden. Det som skjedde var heller ikke et uhell, som Vestbrygg hevder, da produktet ble brukt som anbefalt og som resulterte i at produktet ble skadet. Uhell er feks å miste mobilen i bakken, ikke at den kortslutter ved bruk av produsenten sin anbefalte lader. Selv om gjæren sannsynligvis tettet igjen ventilen så er det å forvente at det kan skje ved gjæring, og selger har ansvar å formidle det ved kjøp. Så mener jeg dette burde gå under 6 mnd regelen, med tanke på at produktet var knapt 2mnd gammelt når det ikke tålte normal bruk.
Jeg venter på svar fra Forbrukerrådet, men det kan fort gå noen mnd før min sak kommer frem. Hva mener dere om Vestbrygg sitt svar på reklamasjonen? Er det innenfor ifht Norsk lov? Har jeg missforstår regelverket eller har de valgt å ikke forholde seg til lovverket?
"Etter den infoen me kan hente ut fra mailen din, så ser det ut til at Fermzillaen er nytta utan gjærlås. Gjæren har da tetta sikkerheitsventilen, slik at den vart sittande fast, og du har opplevd den skaden som har kome på enheten. Slik me ser det er ikkje enheten nytta slik den kjem ut av esken, men den er modifisert med noe ekstrautstyr som da er årsaken til problemet.
Og du kan sjølvsagt nytte fermzillaen uten spunding valve, men her er heile systemet lukka og ein har prøvd å bruke sikkerhetsventilen som "ventilasjon" av overtrykket, noe som kunne fungert, men ikkje gjorde det pga gjæren som tetta. Så her må ein konkludere med at ein har vore uheldig under bruk, og ikkje feil på utstyret."
Jeg kan ikke skjønne at "modifisert med noe ekstrautstyr" skal være grunnlag for å avvise reklamasjon da det eneste ekstrautstyret benyttet var produsenten sitt tilhørende og anbefalte trykksett. Man får jo reparert ødelagte skinnseter/el-annleg i en ny bil hvis man kjøper soltak som ekstrautstyr og soltaket lekker.
Som Kegland skriver på nettsiden sin:
"Add the optional pressure kit to your FermZilla 27L and turn your FermZilla into a true uni tank.
Uni tanks are conical fermenters used both for fermentation and for carbonating and serving finished beer.
This extremely inexpensive upgrade will truly show you what the FermZilla was designed for"
Gjærlås kan/skal heller ikke benyttes med trykksettet. Ved kjøp spurte jeg Vestbrygg om jeg burde bruke spunding valve og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig hvis ikke man ønsket å gjære under lavere trykk en 1 BAR. Jeg ble informert av ansatt at sikkerhetsventilen ville løse seg ut ved 1 BAR som var perfekt trykk for gjæring, noe som ikke stemte da den løser seg ut på 2.4 BAR. De hadde heller ikke spunding valve på lager og var usikker når de fikk inn nye pga korona situasjonen. Jeg tok anbefalingen deres i god tro og brukte Fermzilla ifht bruksanvisning og demo video fra Kegland.
Fra jeg tok kontakt i butikken har inntrykket mitt vært at de ansatte var mer opptatt av å finne en grunn til å ikke ta imot reklamasjonen og legge til grunn nye krav ved bruk, som jeg fant motsiende informasjon på Kegland sin nettside og som Vestbrygg feilinformerte om ved kjøp. De hevdet nå at det var helt nødvendig å bruke spunding valve (motsatt av det de informerte om ved kjøp) og at Fermzilla 27L ikke var beregnet for 25L batcher (i motsettning til hva som står i bruksanvisning. Det var 23L vørter i gjæringstanken) og at jeg burde brukt 35L versjonen (som i følge Kegland ikke produseres lengre pga for mye headspace til 25L batcher), samt de forlangte å beholde kvitringen min for å ta imot reklamasjon, som jeg viste frem men ikke var villig til å gi fra meg. De kunne heller ikke fortelle meg når jeg kunne forvente svar på reklamasjonen da ansatte skulle på sommerferie og "det kunne fort ta noen uker". Jeg var godt irritert når jeg endelig fikk reklamasjonsskjema etter å ha opplevd etter min mening helt sjokkerende dårlig kundeservice og måtte krangle med de om alt fra det jeg anser som oppdiktede krav til min rett til å beholde kvitringen.
Slik jeg tolker forbrukerkjøpsloven (korriger meg gjerne hvis jeg har missforstått) står selger ansvarlig ved feil og mangler på produktet da produktet ble brukt som markedsført og ifht bruksanvisningen. Det er å forvente at en gjæringstank laget for trykksetting skal kunne tåle trykket fra gjæringen og tilhørende garanti gjelder ved trykksett ifht hvordan produktet er markedsført. Hvis det var nødvendig å bruke spunding valve så hadde de plikt å informere om det ved kjøp, spesielt når jeg spurte spesifikt om det og må stå ansvarlig for eget råd til kunden. Det som skjedde var heller ikke et uhell, som Vestbrygg hevder, da produktet ble brukt som anbefalt og som resulterte i at produktet ble skadet. Uhell er feks å miste mobilen i bakken, ikke at den kortslutter ved bruk av produsenten sin anbefalte lader. Selv om gjæren sannsynligvis tettet igjen ventilen så er det å forvente at det kan skje ved gjæring, og selger har ansvar å formidle det ved kjøp. Så mener jeg dette burde gå under 6 mnd regelen, med tanke på at produktet var knapt 2mnd gammelt når det ikke tålte normal bruk.
Jeg venter på svar fra Forbrukerrådet, men det kan fort gå noen mnd før min sak kommer frem. Hva mener dere om Vestbrygg sitt svar på reklamasjonen? Er det innenfor ifht Norsk lov? Har jeg missforstår regelverket eller har de valgt å ikke forholde seg til lovverket?