Erdinger Dunkel weissbier

Skal brygge en Erdinger Dunkel-inspirert dunkelweiss i helgen.

Erdinger Dunkel har godt med maltsmak og knapt noe banan eller andre gjærsmaker etter det jeg har fått med meg.

Erdinger dunkel har i følge websiden 12,8 plato OG, ca. 1,053.

Bryggeriet mitt ligger på mellom 83 og 84% meskeeffektivitet, men med hvete dropper det ofte en god del.

Oppskriften ser foreløpig slik ut:

45 liter til gjæring, ca. 10-12 liter trub, 80% efficency.
0,28kg crystal, 150ebc
0,5kg carafa II special 1100ebc
4kg munich 25ebc
4,75kg maltet hvete 3ebc

92g hallertauer hersbrucker, 4%aa
1 spann wyeast 3056 fra tidligere brygg (rett i spann på gammel gjærkake fra weissbier, denne lukter ganske kraftig banan etter gjæring på 17 grader selv om den skal være rolig på )
1 spann wlp001 fra tidligere pale ale. Vil prøve ett spann med denne gjæren og for å se om den treffer bedre på orginalen.

Mesking på 67 grader i 1t og mash out på 76 grader i 15 minutter.

Har sett noen steder at det hevdes at man ikke klarer å få til en Dunkel-klone med rett farge og smak uten decoction-mesking, men håper a carafaen kan hjelpe på med rett farge uten for mye brent smak.

Noen endringer som burde gjøres for å treffe bedre på orginalen?

Mulig jeg ville prøvd å tilsette carafamalten litt senere i mesken for å begrense brentsmaken fra den.
Ellers har jeg tenkt noe i samme bane, men vill erstatte den med lys chocolate, den smaker ikke brent bortimot ;)

Problemet mitt er å få rett farge, uten å få brentsmaken :)

carafaen har jeg aldri brukt før, men vanlig sjokolademalt på 1150 ebc smaker jo svidd i månedsvis i samme kvanta som jeg har tenkt å tilsette carafa II..

2-3 runder med decoction er muligens svaret, men har aldri brukt decoction-mesking før heller.. og hardbarkede bryggere her mener jo at decoction ikke er nødvendig om man har rett malt, og carafa må vel være rett malt for jobben med fargen uten brentsmaken?

Carafa Special er sjokolademalt av bygg der noe av skallet er polert vekk. Hvete har ikke skall, så jeg vil tro sjokolademalt av hvete er et enda bedre valg.

Hvordan ble denne Hansenbrygg? Brukte du carafa special, eller gikk du for sjoko hvete istedet?
Amoe

Tilbake
Topp