Skal brygge en Erdinger Dunkel-inspirert dunkelweiss i helgen.
Erdinger Dunkel har godt med maltsmak og knapt noe banan eller andre gjærsmaker etter det jeg har fått med meg.
Erdinger dunkel har i følge websiden 12,8 plato OG, ca. 1,053.
Bryggeriet mitt ligger på mellom 83 og 84% meskeeffektivitet, men med hvete dropper det ofte en god del.
Oppskriften ser foreløpig slik ut:
45 liter til gjæring, ca. 10-12 liter trub, 80% efficency.
0,28kg crystal, 150ebc
0,5kg carafa II special 1100ebc
4kg munich 25ebc
4,75kg maltet hvete 3ebc
92g hallertauer hersbrucker, 4%aa
1 spann wyeast 3056 fra tidligere brygg (rett i spann på gammel gjærkake fra weissbier, denne lukter ganske kraftig banan etter gjæring på 17 grader selv om den skal være rolig på )
1 spann wlp001 fra tidligere pale ale. Vil prøve ett spann med denne gjæren og for å se om den treffer bedre på orginalen.
Mesking på 67 grader i 1t og mash out på 76 grader i 15 minutter.
Har sett noen steder at det hevdes at man ikke klarer å få til en Dunkel-klone med rett farge og smak uten decoction-mesking, men håper a carafaen kan hjelpe på med rett farge uten for mye brent smak.
Noen endringer som burde gjøres for å treffe bedre på orginalen?
Erdinger Dunkel har godt med maltsmak og knapt noe banan eller andre gjærsmaker etter det jeg har fått med meg.
Erdinger dunkel har i følge websiden 12,8 plato OG, ca. 1,053.
Bryggeriet mitt ligger på mellom 83 og 84% meskeeffektivitet, men med hvete dropper det ofte en god del.
Oppskriften ser foreløpig slik ut:
45 liter til gjæring, ca. 10-12 liter trub, 80% efficency.
0,28kg crystal, 150ebc
0,5kg carafa II special 1100ebc
4kg munich 25ebc
4,75kg maltet hvete 3ebc
92g hallertauer hersbrucker, 4%aa
1 spann wyeast 3056 fra tidligere brygg (rett i spann på gammel gjærkake fra weissbier, denne lukter ganske kraftig banan etter gjæring på 17 grader selv om den skal være rolig på )
1 spann wlp001 fra tidligere pale ale. Vil prøve ett spann med denne gjæren og for å se om den treffer bedre på orginalen.
Mesking på 67 grader i 1t og mash out på 76 grader i 15 minutter.
Har sett noen steder at det hevdes at man ikke klarer å få til en Dunkel-klone med rett farge og smak uten decoction-mesking, men håper a carafaen kan hjelpe på med rett farge uten for mye brent smak.
Noen endringer som burde gjøres for å treffe bedre på orginalen?