er dette gjær eller tegn på infeksjon?

Hei. Tappet en Wit over på flasker for et par dager siden. Den hadde da stått 17 dager på badet, med ca 20-22 grader. OG 1048, og FG 1006.
Da jeg åpnet lokket la jeg merke til en del partikler som fløt i ølskorpa. Er dette gjærrester? eller er det tegn på infeksjon? Dette var mitt femte brygg, så jeg har ikke så mye erfaring med hva som er vanlig og ikke vanlig. Lukten var forøvrig ganske lik de tidligere bryggene mine (Wit, Weissbier og Pale Ale).

Vedlegg

• Wit, batch #5.jpg
    Wit, batch #5.jpg
    58,7 KB · Sett: 338
tok en liten slurk som jeg gurgla rundt og spytta ut. Virka greit, selv om jeg ikke helt vet hva en infeksjon smaker.

Er nok bare gjær du ser. Du trenger egentlig ikke være så redd for infeksjoner, det er ingen farlige organismer som overlever i øl som har fått gjære litt.

Det verste som kan skje er vel at ølet smaker jævlig (eller "fantastisk" -- det er jo folk der ute som brygger surt øl med vilje), eller at flaskene begynner å sprenge.

Men strider ikke det imot alt som blir terpet på igjen og igjen i bryggeverdenen da, om renslighet for å unngå infeksjoner. Eller mener du dette er en overdreven myte?

kjaerstad skrev:
Men strider ikke det imot alt som blir terpet på igjen og igjen i bryggeverdenen da, om renslighet for å unngå infeksjoner. Eller mener du dette er en overdreven myte?
De færreste jeg kjenner drikker infisert øl. Men farlig blir det altså ikke.

Tilbake
Topp