Er det vits i å montere vifte i kjøleskap?

Er det noen som faktisk har forsket litt på dette og kommer frem til en konklusjon?

Jeg har jo operert kjøleskap siden jeg var en liten pjokk, men dette er ølen min det er snakk om, ikke maten.

Har et 380-liters kjøleskap jeg bruker til lagring. Har dessverre bare ett pålitelig termometer for hånden. De fra Europris viser jo ikke under 4C.

Men er det noe vits? Presse lufta inni der ned eller opp for å få sirkulasjon? Satte inn fire kasser i sta, og tempen ved proben er jo nesten stillestående. Først når jeg åpner skapet synker den. Jeg antar at det er bedre, men det spørs jo hvor mye bedre det er før det er vits i å gå inn med 12V-adapter og begynne å herje.

I mitt gjæringskap ala isopor og gaffateip varierer tempen med 2 grader fra den ene siden til den andre. Men nå ikke dette et kjøleskap. For min del har jeg bare lagt sensoren nærme kjøleskapdelen og skrevet +1 og +2 på lokket der tempen varierer litt :) Ser ingen grunn til å forandre på noe så lenge jeg vet at forskjellige deler av skapet holder en gitt temp. Sirkulasjon blir fort viktigere hvis du effektivt skal justere varme og kulde i samme skapet.

Sikkert ikke nytt for deg :p

Jeg har satt inn vifter i mitt skap, dette sørger i allefall for at temperaturen er mer jevn når frostvakten står på. Vil anta at det samme gjelder når det kjøler også. Er vel også lurt om man harmulighet for sirkulasjon gjennom hyller om de også står der.

Har du vifte er det vel bare å hive den inn og se hvordan resultatet blir.

I min kegeratorkjøleskap er det originalt montert vifte. Den går bare sammen med kompressoren. Tror den kjøler mere effektivt da, spesielt når jeg setter inn et nytt varmt fat.

Så enkelte fabrikanter setter inn vifte. Med skapet helt fullt så ser jeg for meg at kjølingen vil gå vesentlig fortere. Bruker ganske lang tid nå synes jeg. Proba er satt midt i skapet langs ene veggen. Da er det bare å finne et lurt sted.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp