Er Co2 Co2?

Det er kanskje et dumt spørsmål, men vet man ikke så vet man ikke. Som tittelen sier, er co2 co2? Med det mener jeg at i vårt formål som bryggere vet vi jo hva vi bruker co2 til, men finnes det andre typer co2 som ikke egner seg til bruk i øl?
Grunnen til at jeg spør er at jeg prøver å finne steder hvor jeg kan få fylt min 5 kg flaske med co2, og jeg har funnet noen, men disse er steder som driver med sveising o.l. Typisk industrielle ting med andre ord.
Dersom jeg får noen, hvor som helst, til å fylle min flaske me co2, kan jeg risikere å få noe som ikke bør tilsettes mitt øl.

Jeg tenker nå ikke på nærinsmiddelgodkjent co2, for det bruker jeg ikke enda  ;D

Nå vet jeg ikke helt hva forskjellen er men selv fyller jeg hos bedrifter som leverer brannslukningsapperater.
Sikkert noen som har et bedre svar.  ;D

Co2 er Co2.
Sveisegassfirmaer leverer forskjellige gasser men vil du ha Co2 får du det, bare å spesifisere og si at det er til øl og at du tar alt ansvar.
Renheten kan vel variere, det er sikkert her næringsmiddelgodkjendt (dette vet andre bedre) kommer inn.

CO2 er nok CO2 ja.

Men vær obs på at hvis en er på jakt etter ren O2 så kan det være at firmaer som leverer til sveiseindustrien har tilsatt lukt-stoffer som gjør at en lettere kan oppdage lekkasjer. O2 ifra dykkefirmaer er helt trygt.

Nei, CO2 er ikke bare CO2. Du får med på kjøpet sporgasser som kan sette smak og ikke minst O2.
Næringsmiddelgodkjent har max 30ppb 02 hos Air Liquide som jeg bruker.
Jeg kjøper "vanlig" CO2 og måler  innholdet av O2  samt lager
ei tønne farris for å kjenne evt bismaker før jeg bruker den til øl.
Men etter at jeg begynte å bruke 30 kg flasker ( med stigerør) har jeg ikke hatt problemer
og O2 innholdet ligger rundt 30 ppb.
Rart at ikke fler bryggere går sammen og leier ei sånn ei. Jeg
betaler rundt 40 kr kg og det eneste du trenger er en tappeslange til 2-300 kr.

Tilbake
Topp