En veldig generell betraktning

pingvin som i laser-styrt rakett (les: Avansert, utviklet av Kongsberggruppen og finner målet vha infrarød søker)
AG3= en avansert utgave av hagle som kan skyte masse elg i en fei (les: relativt lett teknologi, men likevel litt høyere teknologisk nyvinning iforhold til f.eks en muskedunder, som igjen slår en klubbe, som igjen slår en stein, som igjen.. vel.. slår saks men ikke papir?

stiller meg bak trådstarter og alle dere andre. Det er en kjekk hobby. noen brygger øl for å spare penger, andre brygger øl for å ha en hobby når man ikke lenger trenger (eller gidder) å pusse på hus, grave i hage eller gnukke på bil eller kjerring..  og ettersom mange har mindre fritid enn ønsket, går det ofte MYE tid (og penger) i nøysommelig planlegging og innkjøp framfor å dyrke kunsten å Brygge.. (eller flaxen, om noen ønsker å være smålige).

RDWHAHB!

Som ingeniør i Kongsberggruppen må jeg jo innrømme at bruk av "kvantefysikk" eller differensialligninger gir stor tilfredsstillelse om det kommer til anvendelse i brygging eller bryggeriutstyr.  ;D

jeg tror det er best for den individuelle å gjøre det han mener er best.
noen ganger er jeg pirkete og nøye, andre ganger gir jeg totalt blaffen i det ene og det andre.
øl blir det likevel.
alltid morsomt å klare å gjøre det samme likt fra gang til gang, men det er også greit med litt forskjeller.

Gjenspeiler vel det norske samfunnet.  Mange har uforskammet mye penger og har behov for å vise det.  Og teknofriker har da fri utfoldelse.
Men det er mange gode tips her for folk som vil drive hobbyen økonomisk.
Må innrømme jeg leste her i laaang tid før jeg turte å skrive noe som helst siden mye er høytsvevende, kostbart og nærmest uforståelig for en nybegynner
(Hvertfall meg )  Men forståelsen kommer seg etterhvert  :)

Jeg har sagt/skrevet dette mange ganger.
Det er ølbrygging, ikke rakettforskning.
Mye av hobbyen er derimot bygging og forbedring/forenkling av prosess og utstyr for en del av oss. (meg inbefattet)
Man trenger ikke alt dette, de brygget øl for over 1000 år siden :)

Denne tråden forstår jeg ikke noe av. Ikke har jeg lært noe av den heller. Det som er mye viktigere er at jeg har mine første fire, for meg nye, cornelius fat bak i bilen. Jippi!

Hans Einar skrev:
Denne tråden forstår jeg ikke noe av. Ikke har jeg lært noe av den heller. Det som er mye viktigere er at jeg har mine første fire, for meg nye, Cornelius fat bak i bilen. Jippi!

One small step for man kind, One giant leap for Hans Einar!  :skitbra:

Jeg er enig med deg Ole.

Det er bra å ha fokus på detaljer, men det er fornuftig å ha fokus på de rette detaljene.

Jeg har gjæringskap der jeg har stålkontroll på temperaturen, for det påvirker resultatet mitt. For å røre i mesken bruker jeg ett avsagd kosteskaft fordi det ikke påvirker sluttresultatet.

Jeg har bulk i kjelen min og kobberstussen jeg bruker til å spre vørteren er missfarget. At slagloddingen ser ut som om det er gjort av en full trønder er også greit. Dette er greit fordi jeg brukte blyftitt loddetinn og jeg fikk det det tett. Dette er alt vørteren bryr seg om der den strømmer rundt i det bulkte og misfargede anlegget mitt.

Jeg bruker pumpe og PID for å holde kontroll på mesketemperaturen, men det et mest fordi jeg er lat og heller bruker tiden på andre ting enn å øse vørter og fikle med termostaten.

Aleksander_B skrev:
Hehe. Ja, men hva slags øl ble brygget for 1000 år siden.
Øl de drakk for 1000 år siden :)
Mye av øllet vi prøver å klone i dag ble vell brygget lenge før pid, pumpe, silikonslange og mye annet var oppfunnet :)
Jeg liker alt slikt selv, kjører med 3 pumper, 2 pid, stc på både gjæringskap og kegerator. Men tror nok at jeg kunne brygget godt øl uten. Med mere jobb, og ikke samme konsekvens, men likevell godt drikkendes :)

Det er vel som med alle andre hobbyar, det kan gjerast enkelt og billig men for mange så ber det fort avgårde. Brygging er vel kansje ikkje det verste ein kan drive med slik sett sjølv om ein tek det heilt ut.

Min mor lager også fantastiske kjøttkakaer!! Steke kjøtt, derimot, ble ofte ymse og oftest for mye stekt. Men etter at jeg klarte å presse henne til å bruke temperaturkontroll, dvs steketermometer, lager også hun perfekt hjortesteik.  Hver gang.  Man kan lage godt øl uten å være nøye med temperatur og mengde, men når resultatet helt klart blir bedre med temperaturkontroll og ingredienser som passer sammen - og dette ikke tar mer tid - blir det jo litt spesielt å la være. At mange oppskrifte ser litt rare ut, med f.eks. 23,74 g humle, er for at folk oversetter fra oz til gram uten å runde av.  Men det er tross alt noe helt annet.

I mine øyne så er et forum en plass hvor man henter inspirasjon og informasjon. Man deler og hjelper de som ikke er kommet like langt!

Jeg har vært aktiv i "volvoforumet" i flere år, og ser helt klare paraleller mellom disse. Hadde det ikke vært for "volvoforumet" hadde jeg nok aldri dratt biltuning og motortrimming såpass langt (ikke særlig langt i det store og hele) som jeg har gjort. Og hadde det ikke vært for norbrygg hadde jeg ikke hatt BB30 og en hinsides trang til å selge hus og heim for å kjøpe bryggeutstyr! :p

Igjen, det finnes som sagt hightech-onanister som skal ha alt på 100% stell og det beste av det beste, og det er "vi" (delvis inkl. meg selv) som er fornøyd om prosessen går "bra" og resultatet blir "bra", og kanskje litt bedre.

Enda en paralell jeg kan trekke fram, jeg leste forum side opp og ned ang. motortrimming og oppgradering av selve bilen, kjøpte utstyr, prøvde og feilet noen ganger helt til jeg fikk det til å fungere som det skulle. Slik den står idag er det ikke en råsterk maskin med kjøreegenskaper ifra helvette, iforhåld til hva som er mulig, men den funker slik den er tiltenkt, og jeg er fornøyd med den slik den er. Påkostet 50-70.000, men ble tilfreds med resultatet tilslutt. Kunne tenke meg mer, men er liksom "tilfreds".

Slik er det sikkert med brygginga også, man finner en gylden linje, og balanserer på den. Det viktigste er at man selv trives med det man gjør og er/blir fornøyd med resultatet.

.. Men igjen, så er det gjerne slik at mye vil ofte ha mer på sikt. Slik er iallefall jeg! :)

Det var en gang en mann som sto og fisket i en elv. Han hadde alt det nyeste utstyret, dyre karbonstenger og titansneller. Hightech vadebukse, vadestav og fluer han hadde bundet selv i løpet av vinteren. Han fisket og fisket, men fikk ingenting.

Så kom det en liten gutt med en bambusstang med en hyssing festet til tuppen, og en bøy spiker som krok, agnet med en mark.... han fikk heller ingenting.

En hver blir salig i sin tro

Stein Norem Wisted skrev:
Det var en gang en mann som sto og fisket i en elv. Han hadde alt det nyeste utstyret, dyre karbonstenger og titansneller. Hightech vadebukse, vadestav og fluer han hadde bundet selv i løpet av vinteren. Han fisket og fisket, men fikk ingenting.

Så kom det en liten gutt med en bambusstang med en hyssing festet til tuppen, og en bøy spiker som krok, agnet med en mark.... han fikk heller ingenting.

Denne fikk meg til å smile ganske høylytt... En generell oppsummering av en generell betraktning!

For øvrig henger jeg meg på alle lovprisningene som har kommet angående dette forumet. Jeg har selv funnet inspirasjon og svar på konkrete spørsmål her, i bøtter og spann (og mange andre slags beholdere, med og uten temperaturkontroll..!), og det er ikke tvil om at jeg har spart mye irritasjon og ødelagte råvarer takket være all kunnskap og erfaring som er samlet her!

Stein Norem Wisted skrev:

Gi en mann en fisk
og han har mat for en dag.
Lær han å fiske
og han kjøper seg en rar hatt!

Jeg elsker å svinse rundt på kjøkkenet og lage mat basert på en idé i hodet mitt, akkurat det samme gjelder øl!
Men det kan være like spennende å gjøre det med måling ned på gramnivå, kalkulatorer og elektriske temperaturemålere :)

Godt blir det uansett!

Tilbake
Topp