En nybegynners erfaringer og spørsmål

Hei :) På søndag startet jeg min bryggekarriere med en porter. Meskingen, koking og skylling følte jeg gikk noenlunde greit. Skulle ha en OG på 1060 i følge oppskriften, etter koking lå vørteren på 1054. Ikke helt i mål med andre ord, men godt nok til at jeg sa meg fornøyd. Når jeg skulle sette porteren til gjæring så jeg at gjærlåsen ikke hadde en gummipropp nederst, som dette:
images

Gjærlåsen sto ustødig og jeg fryktet den slapp inn oksygen, så jeg tapet rundt. Etter noen timer begynte det å boble i gjærlåsen. Jeg har nettopp lest "Ølbrygging fra hånd til munn", hvor prosessen med at gjæren lager CO2 de første dagene ble beskrevet som intens. Her innser jeg i ettertid at min manglede erfaring spilte inn, for meg så ikke boblene og en svak lyd om man lå øret helt inntil "intenst" ut. Jeg byttet tape, og etter det forsvant lyden og boblene ble færre. Jeg var overbevist om at nå hadde både bobler og oksygen kommet til og ødelagt prosessen. Bestemte meg for å prøve å koke vørteren opp på nytt og sette til ny gjær for å se om brygget kunne reddes. Målte SG for å se hva som hadde skjedd på de 3 døgnene den hadde stått til gjæring. Jeg forventet at omtrent ingenting hadde skjedd, at SG var omtrent uforandret, men til min store overraskelse viste SG 1034, noe som skulle tilsvare en alkoholprosent på 2.6. Når målingen ble foretatt var jeg allerede i gang med å koke opp på nytt igjen. Det jeg lurer på er:

1. Er det mulig å redde brygget på denne måten? Vil den nye gjæren sette i gang med arbeidet?
2. Oppkok nr 2 og ny gjær, vil det påvirke smaken på noen måte? I såfall hvordan?

I helgen brygger jeg juleøl, og det skal bli perfekt  ;)

Høres ut som om gjæringen var fin. Det er mange som bare legger lokket løst på gjæringskaret de første dagene under stormgjæringen. Konstant produksjon av CO₂ holder uansett støv og (det meste av) oksygen ute. Synd du kokte opp igjen, nå er jo de 2,6 prosentene borte, og gjæren død. Jeg vet ikke hvordan dette vil påvirke sluttresultatet, men du får i alle fall en mer alkoholsvak øl. Vil anta at gjæren du har tilsatt fungerer på vanlig måte, og gjærer ølet videre ned fra 1,034. Resultatet blir sannsynligvis et litt for bittert øl, ettersom du vil ende opp med mindre restsukker å balansere humlen med (tror jeg).

Ølbrygging er en hobby med motsetninger. Det er viktig å være påpasselig med renslighet, gjæringstemperatur, etc, men like ofte kan det være lurt å ha litt is i magen og tenke RDWHAHB.  ;)

Lykke til med juleølbryggingen! Bare la det gjære i fred i et par uker, så blir det nok bra!  :biersmile:

Vel, nå har du vel en del mindre forgjærbart sukker etter at (den første) gjæren du tilsatte tydeligvis har gjort en jobb. Du må i så fall koke det hele ned relativt mye skulle jeg tro. Samt tilsette ny aromahumle. Personlig ville jeg nok ikke gjort den rekokinga, heller latt det hele stå sin prøve og prøvesmakt når man hadde nådd FG. Eventuelle gjærrester fra den første tilsatte gjæren vil vel fungere som en slags gjærnæring, så jeg regner med det vil gjære, uten at jeg tør spå noe resultat verken mtp gjæring eller smak :)

Det som har skjedd er jo at gjæra har ete sukker og laga alkohol. Når du då koker det opp igjen så fordampar alkoholen. Om du tilsett ny gjær så begynner vel gjæra å ete på OG 1.034, men dette sukkeret er muligens litt tyngre å ete for gjæra for den begynner på det enklaste først, så kanskje andre kan fortelle om kor langt ned dette vil gjære ned. Du vil få en alkoholsvak og truleg litt søtlig porter. Du har også kokt humla ein gong til og dette vil påvirke smaken, den vil bli bittrare og humlesmaken vil forandre seg.
Korleis kokt gjær påvirkar smaken veit eg ingenting om.

Plopping er forøvrig ingen god indikasjon på gjæring, loket kan være uttett etc. I dei første dagane har det uansett lite å seie, her kan du sjå Kinn Bryggeri gi totalt faen i gjærlås eller lok for den sags skyld: http://www.youtube.com/watch?v=FA3pPPXi7KM Det viktigaste er at det ikkje kjem støv i øla, om eg gjærer med sånn lås så tar eg den av når det begynner å gjære og legger litt alofoil over holet for eg orker ikkje den ploppinga når aktiviteten er på det høgaste. setter den på igjen når det har roa seg.

Tipper du får Øl.... litt usikker på om det blir godt

Martin E skrev:
Spennende måte å lage lettøl på, om ikke annet!
Ja det tenkte jeg også på med en gang jeg leste dette. Jeg har prøvd en del og tenkt på hvordan jeg kan få til et best mulig lettøl (dvs en del fylde). Kanskje dette er svaret. Jeg oppfordrer Profeten til å holde oss oppdatert på hvordan dette går.

Takker for svar folkens! :biersmile: Ser jeg skrev at jeg fryktet bobler og oksygen hadde sluppet til. Jeg mente bakterier (ikke bobler), derav oppkoket. Heldigvis begynte jeg beskjedent og har bare ca 5 liter til gjæring nå, og mer malt, humle og gjær i bakhånd til en ny porter. Lav alkoholprosent bekymrer meg ikke, men om smaken gjør det udrikkelig er det verre. Men, jeg har gjort min første erfaring i bryggingen, det er jo godt for noe :) Ser av svarene her at jeg har hengt meg litt for mye opp i forhold til frykten for oksygen og bakterier. Nytt spørsmål: Gjæringsbøtten jeg helte det over i nå, har ikke gjærlås, men skal likevel slippe ut CO₂ rundt lokket. Noen erfaringer med denne typen gjæringsbøtte? Bør jeg åpne litt for å slippe ut C02 de første dagene? Det er en Youngs brew 5-liters bøtte:

images

Jens Kristian skrev:
Martin E skrev:
Spennende måte å lage lettøl på, om ikke annet!
Ja det tenkte jeg også på med en gang jeg leste dette. Jeg har prøvd en del og tenkt på hvordan jeg kan få til et best mulig lettøl (dvs en del fylde). Kanskje dette er svaret. Jeg oppfordrer Profeten til å holde oss oppdatert på hvordan dette går.

Hehe, kanskje jeg har snublet over noe her ;D Skal holde dere oppdatert ja :ilike:

Tilbake
Topp