Ekstremt fall i effektivitet etter kjøp av March-pumpe

Jeg kjøpte meg en March pumpe og to sett med malt for 25 liter batch for et par uker siden.
Mesker i en 10 gal Blickman med egen varmekilde. Jeg har da tappet fra bunnen og tilsatt vørter igjen for å få sirkulasjon ved behov for å øke temp. Det har fungert veldig bra, men effektivitet i øvre del av 70-tallet.

Første brygget jeg skulle prøve pumpa (nevnte ferdigsett) kom jeg knapt over 1,020 sg før skylling.
Sirkulerte da kontinuerlig, men strupet inn med ventil etter pumpa for å få en fornuftig (håper jeg) strøm, ca 0,8 l/min.
Måtte tilsette spraymalt ved koking for å få noe som ligna 1.035-40 som settet var beregnet til.

Jeg tenkte noe måtte være galt med stegmeskinga jeg prøvde meg på og prøvde det andre settet. Meska da på 66 grader istedenfor 52 i 5 min, 67 i 15, 72 i 15 og 78 i 5 som jeg brukte første gang. Resultat ble det samme.
Det ser ut som malten består av spesialmalt og noe grovere hvite korn, men disse påvirkes ikke av vannet. Ser nesten ut som grovhakka mandler.

Tror dere det kan ha skjedd noe galt med maltsammensetninga, eller kan det være at oppsettet mitt må justeres?

Famler egentlig litt i blinde der, men første som slår meg er kanaler i mesken som gjør at du ikke får utnyttet malten.
Har du noen form for spredning av vørteren du pumper opp til toppen av mesk?

Det er et godt poeng.
La returslangen i en kveil på toppen av maltsenga, i tillegg til at jeg rørte i malten 2-3 ganger underveis.

Har du rørt 2-3 ganger i malten har du jo definitivt drept teorien med kanaler i mesken.
Spørsmålet da er jo om det er andre variabler enn pumpa som kan være årsaken til fallet i utbyttet.
Sirkulering av vørter burde jo øke utbyttet, ikke redusere det.

Ja, ikke sant.
Men den malten så underlig ut, så jeg lurer på om det har blitt blanda feil.
Som sagt så så det ut som den bestod av spesialmalt og noe lysere, hardt. Som knuste mandler eller riskorn. Såvidt jeg veit var grainbillen ca 90% pilsmalt, 10% spesialmalt av diverse slag.
Om det var feil type eller gått ut på datoen eller hva, det aner jeg ikke men noe rart var det.

Bruker å ei March-pumpe og kjører med full flow under mesking men har bygget en manifold som ligger oppå mesken under vannspeilet og med effektivitet over 80% omtrent hele tiden.  Mesker inn med forholdsvis mye vann, 40 liter til 12-13 kg malt, følger nært ditt meskeskjema men bruker mye lengere tid på hovedsteget 64-67 grader, gjerne rundt 1 time på dette steget.  Synes du bruker kort tid totalt på meskinga, fra jeg starter innmesk (ca 55 grader) til utmesk tar det stort sett rundt 2 timer med oppvarming mellom de forskjellige stegene.  Har RIMS så all oppvarming foregår uten tilsetting av væske kun skylling på slutten.

Tror Sverre er mer inne på noe med mesketid.
Forstår jeg det riktig at du mesker 35min og tar utmesk i 5 min?
Isåfall er du såvidt innom grensen for å konventere stivelsen i malten til forgjærbar sukker.

jeg forstår ikke helt hvorfor du mesker 66grader i 5 min for så å øke til 67 i 15min og igjenn øke til 72grader.
Vil ikke de meske stegene være unødvendig når man dropper protein steget ved 52?

Selv dropper jeg hele proteinsteget og mesker rundt 64-68 grader alt etter hvilken gjær jeg bruker eller øltype jeg lager. også avslutter jeg med 75-76 grader utmesk.
Jeg føler jeg mesker kjapt fra inmesk til utmesk bruker jeg normalt ca. 75-90min. Ved sterker øl så øker jeg mesketiden til over 2 timer.

Var vel litt klønete skrevet, det meskeskjemaet.
Første batchen stegmeska jeg som beskrevet på settet. Tror det var ca  52 i 5 min, 67 i 25, 72 i 25 og 78 i 5.
Har ikke lappen foran meg, men det blei litt over en time totalt.

Da det ga så dårlig utbytte prøvde jeg alternativet som var satt opp på settet; 66 grader i 60 min.
Samme resultat...

Maila med Erik på Bryggselv, og han kunne ikke se noen logisk grunn for fallet i effektivitet.
Nytt sett på vei i posten, uten at det koster meg ei krone.
Veldig bra service, altså!

Tilbake
Topp