Etter å ha lest mye og lenge både her og på andre sider, ble det bestilt ymse saker fra bryggselv.no og petit. Nå står en dunk med.. tja, en slags Ale? til gjæring, og denne hadde rakettfart i begynnelsen, men har nå slakket betydelig av. Utgangspunket var 1,8 kg medium maltekstrakt fra bryggselv og 1 kg amber spraymalt fra Vinspesialisten. I tillegg 1,5 kg sukker (farin) for om mulig å heve alkoholprosenten og senke FG. Det hele ble kokt i en 20-liters kjele (rustfritt stål) anskaffet fra OBS, tilsatt tilbørlige mengder humle (blomst, EKG) på antatt riktige tidspunkt, og silt opp i gjæringskaret etter endt seanse. Total mengde til gjæring var forresten 24 liter.
De to-tre første døgnene var det helt ellevill gjæring i "satsen", og SG falt fra ca. 1.063 til 1.020. Så dabbet det av, og nå målte jeg en SG på 1.018. Denne blandingen burde vel komme ned mot 1.010? Og da kommer endelig spørsmålet mitt: Er det tilrådelig å "piske inn" litt ekstra luft så langt ute i prosessen ved å tappe av f.eks. 10 liter fra bunnkranen, og så "plaske" det ned i karet igjen?
De to-tre første døgnene var det helt ellevill gjæring i "satsen", og SG falt fra ca. 1.063 til 1.020. Så dabbet det av, og nå målte jeg en SG på 1.018. Denne blandingen burde vel komme ned mot 1.010? Og da kommer endelig spørsmålet mitt: Er det tilrådelig å "piske inn" litt ekstra luft så langt ute i prosessen ved å tappe av f.eks. 10 liter fra bunnkranen, og så "plaske" det ned i karet igjen?