Ekstrakt brygg og hydrometer

hei! Jeg er nybegynner og har prøvd meg på 2 ekstraktbrygg fra Gulating- juleøl og IPA. Ifølge oppskriften skulle brygget gjære i gjæringsbøtten i 2 uker før tapping. Jeg har målt jevnlig med hydrometer, men det kommer aldri opp til tappe-nivå. Nå etter 3 uker viser hydrometeret 1,2. Gjør det noe å lagre det enda lenger? Noen tips for å få litt fortgang i prosessen? De to første ukene sto de i en bod som målte 15 grader. Den siste uken har de stått i et annet rom på 18 grader.

Tror du leser av eller skriver feil. Gravity på 1.200 er ikke vanlig å ha hverken før eller etter gjæring.
Går allt normalt sier man gjerne at det er ferdig gjæret når gravity ikke endrer seg over tre eller flere dager.
Alegjæret øl får ofte to uker i gjæringskaret, lager et par uker lengre. Selve gjæringen er ofte over iløpet av en uke for ale.
Ikke bry deg om du ikke kommer innenfor "bottle" området som kan være angitt på hydrometeret.
På noen øl vil man kanskje at gravity er nede mot 1.000, andre er greie med gravity over 1.030.
Men det er viktig at man er sikker på at det er ferdig før flasking for flaskebomber ønsker ingen.

Tilbake
Topp