Efficiency

DagD

Hei.

Jeg har brygget en liten stund nå, men har bare 8 AG-brygg bak meg. Kjenner at jeg sliter voldsomt med effektiviteten, får som regel ikke mer enn 60-62 % efficiency.

Jeg brygger med en panne på 26 liter, denne er dobbeltisolert med liggeunderlag. Jeg mesker i denne med 1 del malt og 3 deler vann. Pleier å skylle med ca 15-16 liter vann etter dette. Etter kok pleier jeg å ende opp med omtrent 20-21 liter i gjæringsspannet, da ligger det som regel litt trub igjen i pannen, kanskje en liter eller to.

Hva gjør jeg galt her? Hører om folk med 80++ effektivitet og skjønner ikke hvorfor det skal være såååå stor forskjell på oppsettene. Tar i mot gode råd...

Du må fortelle litt mer om hvordan du skiller vørter fra mesk (falskbunn, kobbermanifold, e.l.?).

Hvor lenge mesker du, og får du rørt ut maltet godt slik at du ikke har melballer i mesken?

Jeg bruker en Bazookascreen i kjelen til å skille vørter fra mesk, jeg mesker alltid i 60 min ++ og har alltid det jeg selv vil kalle for en fin mesk, ingen melballer eller slikt, bare fin "suppe". Hender at jeg løfter litt på lokket og gir mesken en runde med meskespaden for å få litt sirkulasjon der....

Edit: Sjekket siste brygget nå og det var på 64, faktisk tror jeg det er den beste effektiviteten jeg har hatt...

Hvordan reger du ut utbyttet? Standard er å bruke volumet du har igjen i gryta etter koking når du regner det ut (hvor mange liter trub man har og hvor mye vørter humle stjeler har jo ikke noe å gjøre med hvor godt utbytte man har av mesken).

Hvis du batch-sparger (som vel er det vanligste når man bruker bazooka) bør du gjøre kjøre tre uttappinger for å få best mulig utbytte.

Takker for gode tips og tilbakemeldinger. Regnet litt mer på det og jeg har nok ikke spesielt mye mer enn 60-65 % efficiency. Når det er sagt så skal jeg heller ta meg bryet med å sjekke litt ift skyllingen som jeg mistenker kan være for dårlig. I dag skyller jeg kontinuerlig mens jeg renner av vørteren, mens kanskje burde jeg renne av den første vørteren for så å fylle på med skyllevann, røre rundt, la ting sette seg og så tappe av resten.

Jakten på effektiviteten fortsetter....

Forrige gang jeg brygget gikk jeg opp betraktelig i effektivitet fordi jeg kvernet malten finere (1.2 mm valseåpning).

Da har jeg hatt bryggedag igjen. Brygget to batcher i dag. To forskjellige IPA'er. Effektiviteten er ikke blitt bedre. I dag forsøkte jeg Batch Sparging, og første batchen havnet jeg på usle 58% og andre batchen havnet på 62%. Makten jeg kjøper er ferdig kvernet fra Vestbrygg og jeg regner med at denne er helt super. Jeg mesker jevnt over på 66 C i en time og øker tempen til 77 C i ti min. Og til slutt skyller jeg med ønsket mengde vann ift hvor mye jeg vil ha igjen. Jeg har som regel tre liter vann pr kg malt i mesken. Kan jo be om å få finere kvernet malt neste gang, men det skal vel ikke være det som er problemet med tanke på at ingen andre klager på malten derfra så vidt jeg har hørt...

Jeg får høyere effektivitet enn deg (72%) på meskingen UTEN skylling i det hele tatt. Det vil si jeg mesker, så tapper jeg alt over i kokekaret etter en kjapp vorlauf. Så her vil jeg tro at kalkulasjonene dine for effektiviteten kanskje er litt feil. Eller kanskje MINE kalkulasjoner er feil...  :bank2:
Med partiskylling får jeg effektivitet rundt 80% glatt.

Hvordan rekner du det ut? Jeg gjør følgende for en helt teoretisk oppskrift:

6kg Maris Otter (317 LDK): 6 * 317 = 1902
1kg Crystal (292 LDK): 1 * 292 = 292
0.5kg Sjokolade (284 LDK): 0.5 * 284 = 142
0.3kg Roasted Barley (209 LDK) 0.3 * 209 = 62.7 ~= 63

Totalt maltpotensial = 1902 + 292 + 142 + 63 = 2399

Vørtermengde etter ferdig mesking og skylling: 30L
Gravitasjon etter mesking og skylling: 1.050
Total vørtergravitasjon = 30 * 50 = 1500
Effektivitet = 1500 / 2399 = 0,62 = 62%

Dette var bare en helt teoretisk oppskrift som jeg skrev uten noe som helst referansepunkt.

DagD skrev:
Da har jeg hatt bryggedag igjen. Brygget to batcher i dag. To forskjellige IPA'er. Effektiviteten er ikke blitt bedre. I dag forsøkte jeg Batch Sparging, og første batchen havnet jeg på usle 58% og andre batchen havnet på 62%. Makten jeg kjøper er ferdig kvernet fra Vestbrygg og jeg regner med at denne er helt super. Jeg mesker jevnt over på 66 C i en time og øker tempen til 77 C i ti min. Og til slutt skyller jeg med ønsket mengde vann ift hvor mye jeg vil ha igjen. Jeg har som regel tre liter vann pr kg malt i mesken. Kan jo be om å få finere kvernet malt neste gang, men det skal vel ikke være det som er problemet med tanke på at ingen andre klager på malten derfra så vidt jeg har hørt...

Har ikke helt fått med meg......men mesker du biab? Birger på Vestbrygg har god erfaring på biab.

Kanskje du burde gå ned til 2,5 liter pr kg malt og viss du batch sparger skylle 3 ganger.

Har også hørt at PH i mesken kan skape litt problemer.

Bare husk når du nå feilsøker å bare bytte ut en variabel om gangen.

Det er veldig rart å få høyere effektivitet uten skylling spør du meg. Høyere OG er jo forventet (pga mindre volum vann), men man bør ikke ende opp med mindre maltsukker i gryta totalt ved skylling.

Tilbake
Topp