Effektivitet på første delmesk (BIAB).

Hei, postet egentlig dette i en annen tråd, men var lite respons å få.

Prøvde oss på delmesk (BIAB) for første gang på fredag 22. november, og er selvfølgelig veldig nysgjerrig på effektiviteten. Hadde vært veldig fint om noen kunne sett kjapt på regnestykket mitt.

Malt:
1,13 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 1 19,2 %
0,45 kg Caramunich I (Weyermann) (100,5 EBC) Grain 2 7,7 %
0,23 kg Biscuit Malt (45,3 EBC) Grain 3 3,8 %
0,15 kg Aromatic Malt (Briess) (39,4 EBC) Grain 4 2,5 %
0,11 kg Special B Malt (354,6 EBC) Grain 5 1,9 %
0,09 kg Chocolate (Briess) (689,5 EBC) Grain 6 1,5 %

2,16 kg Malt.
Volum etter sparging: 13,7L
SG etter sparging: 1.017.
Temperatur: 75c
SG etter å ha justert for temperatur: 1.040.

Regnestykket blir da slik:
2.16 x 296 = 639.36

639.36 / 13.7 = 46.67

(1040-1000) / 46,67 = 0.857

85.7% effektivitet.

Kan dette stemme?

Skal sies at vi mesket på 65-66 grader i 75 min.

Well, spesialmalttyper har et lavere potensielt utbytte en basemalt, og jeg ville ikke helt stolt på en beregning av SG på grunnlag av en måling ved 75 C...

Hvis du anslår det potensielle utbyttet fra spesialmaltet til å være rundt 270 (ikke 296) vil du komme nærmere. Men jeg hadde altså ikke helt stolt på at vørteren faktisk holdt 1040 hvis det ikke var målt ved rett temperatur.

Gahr skrev:
...jeg ville ikke helt stolt på en beregning av SG på grunnlag av en måling ved 75 C...

+1

Fikk meg en overraskelse når jeg sjekket forholdet mellom SG målt ved rett temp. kontra temperaturkompansering i kalkulator.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Takk for svar.

Ok, så regnestykket burde sett slik ut:

1,13 kg basemalt * 296 =334,48

1,03 kg spesialtmalt * 270 = 278,1

334,48 + 278,1 = 612,58

612,58 /13,7 = 44,71

(1040-1000) /44,71 = 0,895

89,5% effektivitet.

Ville dette ha stemt, hvis jeg var sikker på at hydrometer måling var riktig?

Hva gjør dere når dere måler? Kjøler ned litt vørter for å måle korrekt? Til hvilken temperatur isåfall? Har sett på beersmith at 15c er "det rette".

Kent skrev:
Hva gjør dere når dere måler? Kjøler ned litt vørter for å måle korrekt? Til hvilken temperatur isåfall? Har sett på Beersmith at 15c er "det rette".

Ja. Kjøler ned til den temperaturen økslevekten er kalibrert for, 20C er det vanligste tror jeg.

Kutt av toppen på en 0,5L (tom) ølboks og kjøl ned prøven under rennende vann i boksen, da går det rimelig kjapt å få tempen ned til 20 grader ;)

Eller så kan du kjøpe deg ett billig refraktometer på eBay. De er sånn ganske nøyaktige.

Ok, takk for gode svar. Kjenner det frister litt med et refraktometer, hydrometeret fra europris er vel kanskje ikke blant de mest pålitelige på markedet.

Uansett, prøver meg på et skudd i blinde her.

Hvis jeg blander litt vann og spraymalt, og måler de samme verdiene ved 75 grader. Kjøler det ned, og måler på nytt.
Vil denne verdien da gi meg en ganske sterk indikasjon på hva SG var i den opprinnelige vørteren?
Vil prøve all-grain på neste batch, og hadde vært veldig fint og visst hva slags effektivitet jeg får med oppsettet mitt.

Kent skrev:
Ok, takk for gode svar. Kjenner det frister litt med et refraktometer, hydrometeret fra Europris er vel kanskje ikke blant de mest pålitelige på markedet.

Uansett, prøver meg på et skudd i blinde her.

Hvis jeg blander litt vann og spraymalt, og måler de samme verdiene ved 75 grader. Kjøler det ned, og måler på nytt.
Vil denne verdien da gi meg en ganske sterk indikasjon på hva SG var i den opprinnelige vørteren?
Vil prøve all-grain på neste batch, og hadde vært veldig fint og visst hva slags effektivitet jeg får med oppsettet mitt.

Jeg ville gjort som tidligere foreslått: Kjøl ned vørteren til riktig temperatur (sjekk hvilken temperatur hydrometeret kalibrert for, det er vanligvis 20C) og sjekk SG.

Hvis du lager en liten mengde testvørter med "SG" 1,017 ved 75C, målt med samme hydrometer som sist, og kjøler den ned til riktig temperatur og måler på nytt, vil du nok få en OK indikasjon på SG. Problemet er at temperaturen i en liten prøve vørter endrer seg raskt når den er langt unna omgivelsestemperaturen. Det betyr at hvis du måler temperaturen i vørterprøven og så slipper oppi et kaldt hydrometer, vil temperaturen synke raskt, så du har nok ganske høy usikkerhet i temperaturmålingene...

PS: Kalibrer hydrometeret ditt ved å sjekke rent vann ved 20C. SG skal da være 1,000.

PPS: RDWHAHB. Det blir alltids øl. :biersmile: Når du går over til all grain kan du logge tallene dine og få en grei indikasjon på utbyttet i systemet. Om ikke annet, så er det en god unnskyldning for å brygge ofte! Hvis du går for BIAB med alt vannet på en gang, uten skylling, ville jeg tatt utgangspunkt i et meskeutbytte på ca. 65% når du beregner maltmengdene.

Tilbake
Topp