Effekt av de forskjellige kjølerne

Hei.

Jeg vurderer å lage meg en ny kjøler, siden de jeg har en litt små, og "yndlingen" av bremserør har blitt bøyd og tøyd så mye nå at jeg er litt bekymret for at det skal begynne å sprekke opp her og der. Det er jo grenser for hvor mye herjing mykt kobber tåler. Men jeg har tittet litt rundt, og det er noe som forvirrer meg. Noen lager stående, noen lager liggende, noen lagerstående med et "mellomrom".. Hvordan er effekten av de forskjellige? Er det noen forskjell, eller er det et fett?

Stående (mest vanlig?)
coil.jpg

Liggende
Using-the-wort-chiller.jpg

Stående med "mellomrom"
wort_chiller_25_foot.jpg

Antar at liggende er brukt der man skal ha en ekstra loop gjennom isbad dersom vannet fra springen ikke er kaldt nok.

Jeg ville laget stående med så stor diameter du kan få plass til i gryta. Da kommer den ikke i veien for whirlpool om du skulle ønske å lage det senere. Det nederste eksemplet du viser vil jeg anta er for å løfte kjøleren opp fra bunnen. Hvis du kjøler på toppen så får du god konveksjon. Hvis du kjøler i bunnen av høy gryte kan du få lagdeling med tung kald vørter nederst (om du ikke rører da...)

Tilbake
Topp