Drikk eller kast?

Har vært bortreist en drøy uke og kom hjem til det her. ( se bilde)

Satt to brygg før jeg dro og justerte oppskriften for å få 28 L i 30 L gjæringskarr. Tidligere har jeg bare hatt ca 20 L.

Har dannet seg mugg på utsiden men ser greit ut inni, bortsett fra at all gjæren ligger på toppen.

Lukter helt fint og smaker greit.

Noen tips til hva som har skjedd?

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    112,3 KB · Sett: 278
Det der så ikke bra ut
Ser ut som det har gjæret over ja og så mugnet, ihvertfall utenpå
Om det ikke har mugnet inni også, litt vanskelig får å se at ikke muggen har funnet vei inn og
Men hvis du sier det smaker godt så...

Sent from my iPhone using Tapatalk

28 liter i 30 kar er lovlig lite headspace for gjæren å utfolde seg i, ikke rart du har hatt blow-out i hvert fall.

Naturlig at det mugner etter en opplagt blow-out, men ser ikke ut som det har spredd seg til innsiden av dunken...hvis det smaker godt så kjør på med flasking tenker jeg. Antar du fyller litt mindre neste gang :p

Joa, skal fylle i litt mindre neste gang. Fulgte dessverre ikke med bruksanvisning når jeg kjøpte gjæringskarr ;)

Hvor mange % må være "headspace"? Ca 15%?

Noen som vet hvorfor gjæren legger seg på toppen?

Jeg brukte for mye Irish Moss ved to anledninger, da la gjæren seg som ei kake på toppen.

@Aasbrygg - Dette er det første brygget vi brukte klaringsmiddel på, og første gang dette skjer. Husker ikke helt navnet, men det var noen tabletter.

Brukte også noe magisk pulver fra Bryggselv.no som skulle gjøre at gjæren jobbet ekstra godt.

Noen andre som har opplevd det samme ved bruk av klaringsmiddel?

@Aasbrygg - Dette er det første brygget vi brukte klaringsmiddel på, og første gang dette skjer. Husker ikke helt navnet, men det var noen tabletter.

Brukte også noe magisk pulver fra Bryggselv.no som skulle gjøre at gjæren jobbet ekstra godt.

Noen andre som har opplevd det samme ved bruk av klaringsmiddel?

Foam control er et godt middel for å unngå/redusere blow off. Når jeg gjærer med belgisk gjær, så unngår jeg masse søl med dette middelet. Det har etterhvert spart meg for mye vasking:)

Jeg pleier å droppe gjærlåsen, og erstatte den med et rør som går fra proppen i gjæringskaret og ned i en bøtte som er halvfylt med vann. Fungerer greit som gjærlås, og alt gørret fra en evt blow-out løser seg opp i vannet i bøtter og helles rett i dass. Enkelt, rensing, rimelig og bakteriefritt.

Dersom du har full bøtte og en aggressiv gjær, vil en blow off tube også fungere som en topphøster av gjær. Husk bare på og ha kokt/nedkjølt vann med alufolie på blowoff'en pga fare for infeksjon.

Akkurat dette har skjedd meg nå og. En stout som tydeligvis har vulkanisert og det er mugg i store deler av kjøleskapet. Kikket såvidt oppi og smakte på det og det virker fint. Blir tapping ila noen dager.

Jeg brukte for mye Irish Moss ved to anledninger, da la gjæren seg som ei kake på toppen.
Gammel tråd, jeg vet, men dette var jeg ikke klar over. Jeg brukte 2 teskjeer (litt feilberegning) Irish Moss til 13 liter vørter første gang jeg brygget og splittet i to gjæringskar, det ene med US-05 og det andre med S-04. Begge endte med gjærkake på toppen. Jeg spurte her på forumet om hvorfor jeg fikk gjærkake slik, men fikk aldri noen god forklaring. Nå skjønner jeg bedre. I batchene etterpå har jeg brukt kun 1 teskje til samme mengde og unngått gjæringskake på toppen.

Tilbake
Topp