Diskusjon om klone-oppskrifter

Synes jeg dro kjensel på denne oppskriften og lette litt og joda. Oppskriften er en så nært en kommer en blåkopi av Saison du Buff fra Dogfish/Victory/Stone hentet fra boka The Craft of Stone Brewing Co. Maltmengde, humletilsetninger, valg av urter og gjær. Alle forholdene stemmer. OG er forskjellig så det må ha blitt vannet ut eller en grusom effektivitet.

hadahuty.jpg

Bryggekunsten ligger vel i hendene til bryggeren, og ikke i oppskriften?  :)
I "Brewing classic styles" blir man jo oppfordret til å klone bokens oppskrifter i konkurranser for å se om håndlaget sitter som det skal.

Gratulerer til unge herr Graff for god kontroll på bryggeprosessen, og for ambisjoner om et fremtidig liv som profesjonell brygger. :skitbra:

Likevel en interessant problemstilling. Hvis ølet som sluttprodukt 100% er dannet av oppskriften 50%, og prosedyren 50%, så blir det jo litt halvveis å sende inn en blåkopi av en kjent kommersiell suksess-oppskrift til en konkurranse, mener nå jeg.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

Jeg ser ingen problemer med å sende inn øl basert på andres oppskrift, såfremt brygger er åpen om dette. Det er håndverket som dømmes, ikke oppskriften.

Like fullt kan det være en idé å oppføre en post i disse skjemaene for eventuelle kilder.

Jeg synes det er helt uproblematisk å sende inn et øl med en oppskrift man ikke har laget selv. Bryggeren brygger, hvor man har fått oppskriftene fra er egentlig vilkårlig mener jeg. Men jeg synes det er på sin  plass å opplyse om det hvis ølet egentlig er en tilnærmet kopi av et kommersielt øl. I 2010 var NM-vinnerølet basert på en kommersiell oppskrift. Dette bør være uproblematisk, men man bør selvsagt opplyse om hvor oppskrifter kommer fra. Give credit where credit's due.

Nidveg skrev:
Like fullt kan det være en idé å oppføre en post i disse skjemaene for eventuelle kilder.

Godt poeng. Skal videreformidle det til de som sitter på skjemaene.

Gahr skrev:
Give credit where credit's due.

Ikke sant.

Synes derfor det var litt halvveis at han i Nordlys uttaler "Graff deltok med sin egenkomponerte variant av et belgisk saisson-øl," samt "Marius valgte å krydre en tradisjonell oppskrift for belgisk saisson. - Jeg la til litt rosmarin, timian og salvie til oppskriften." Var vel strengt tatt andre som komponerte oppskriften og la til krydderne. ;)

For all del - det kan jo være Nordlys som har omformulert litt. Det skal ikke jeg spekulere videre i.

EDIT: Fikk forøvrig veldig lyst til å brygge dette ølet. Nå vet man jo at oppskriften holder vann :)

Han fortalte det selv på intervjuet på Norgesglasset. "Jeg ekspremiterte med forskjellig krydder". Synes også det mangler litt "credit where credit's due" her. Burde vel vært oppgitt at det var en klone.

I min erfaring bør man ta alt som står i aviser med en klype salt. Dette med sitatsjekk osv er høyst hypotetisk. Journalister tar seg fint friheter med sannheter om det fører til en bedre historie.

Georg J. skrev:
Bryggekunsten ligger vel i hendene til bryggeren, og ikke i oppskriften?  :)
I "Brewing classic styles" blir man jo oppfordret til å klone bokens oppskrifter i konkurranser for å se om håndlaget sitter som det skal.

Jeg er tildels enig med at det er bryggeren som lager ølet og derfor har det ikke noe å si hvor oppskriftene kommer fra, Men det gjelder for min del klassiske brygg.
Jeg tror ikke det er noen som kan si noe på at en lys lager vinner NM med oppskriften pilsnermalt, saaz og Wlp 830. Det er for meg en konkurranse der du skal brygge klassisk øl, med klassiske oppskrifter.(visse klasser, finnes selvfølgelig unntak).
Men det hadde stilt seg litt annerledes hvis jeg  feks,  hadde tatt en populær Amber oppskrift og sendt inn som min egen og denne hadde vunnet.. Da mener jeg at opphavet til oppskriften virkelig har noe å si. Samme med juleøl konkurranser, er det ok å stille med WIT jul uten å gi cred til opphavet av oppskriften.?

Jeg vil uansett gratulere vinneren av konkurransen, han slo meg(les oss)

NM neste... ;D

Hvorvidt det gjelder kalssiske øltyper eller ikke synes jeg ikke betyr noe. Det er ok å delta med et øl du har brygget selv, uansett opphav. Om det er en kjent oppskrift, naboens eller et ølsett, bør ikke ha noe å si. Men det er bra å opplyse om kildene.

Edit: Og, ja, man skal ta alt som står i avisen med en klype salt...

Det burde kanskje gått klart fram av konkurransereglene at man ikke trenger å ha laget oppskriften selv, da terskelen for å delta blir mye lavere. Hadde jeg visst at det ikke var krav om egenkomponert oppskrift hadde jeg nok deltatt i noen konkurranser...

Kjetil S skrev:
Bernts skrev:
Hele denne tråden, minner meg på at jeg må lære meg å bruke beergun.. :(

Oksideringsproblemer du og?

Jepp, Vi var to som brygget, og vi gikk vitenskaplig til verks med laging/smaking av forskjellige smastilsettninger/blandinger for å få riktig sitrus profil på brygget.
Så fucker Jeg opp hele greien når jeg bruker beer gun. (partner in crime, not guilty).
Så note to self: ALLTID ha noe øl på flaske, hvis konkurranse er målet.

Gahr skrev:
Hvorvidt det gjelder kalssiske øltyper eller ikke synes jeg ikke betyr noe. Det er ok å delta med et øl du har brygget selv, uansett opphav. Om det er en kjent oppskrift, naboens eller et ølsett, bør ikke ha noe å si. Men det er bra å opplyse om kildene.

Heilt fullstendig einig.

Her er det vist håndtverk i Norgesklasse, kansje tilogmed verdensklasse. Men det er jo greit å oppgi om ølet er ein klone, enten direkte eller ved navn ala "Pliny goes to Telemark".

protto skrev:
Gahr skrev:

Heilt fullstendig einig.

Her er det vist håndtverk i Norgesklasse, kanskje tilogmed verdensklasse. Men det er jo greit å oppgi om ølet er ein klone, enten direkte eller ved navn ala "Pliny goes to Telemark".

My point exactly. Pliny Goes to Telemark/Two Captains er kroneksemplet. Nydelig øl med oppskrift av kjent opphav. Til og med Vinnie Cilurzo syntes det var fint (så lenge Nøgne Ø-ølet ikke ble hetende "Pliny the Elder")...

Jeg tror en liten kommentarfelt for opphav på innmeldingskjemaene fikser denne problemstillingen, slik det blir foreslått tidligere her. Har savnet den selv ved noen anledninger

Tilbake
Topp