Noen som har erfaring eller noen tanker rundt denne her? :jaha:
http://www.eseasongear.com/hainhi96dire4.html
Evt andre anbefalinger i samme gata?
http://www.eseasongear.com/hainhi96dire4.html
Evt andre anbefalinger i samme gata?
magne1972 skrev:Dyr ihvertfall
Med mitt 150,- refraktometer som er nøyaktig nok så synes jeg det.Oddvar Demmo skrev:magne1972 skrev:Dyr ihvertfall
Synes du det med 880 NOK ?
Tror Rune Alm har dette.
Mølle trenger jeg for å lage øl, refractometer eller hygrometer lager ingenting de gir meg en pekepinn på hva jeg har laget/gjæren har gjortOddvar Demmo skrev:For å se refractmåling må jeg ta bilde som er komlete, også av hydrometeret men det er enkelt, sånn er det, jeg tenkte da på dette instrumentet, dere bruker 2500,- på mølle og jeg bare 600,- så hvorfor ikke, eller kanskje til jul.
+1Oddvar Demmo skrev:Jeg har brygget så lenge at jeg egentli ikke bryr meg med at Hydrimeteret viser 2 feil eller så, men fikk jeg rå så .....
magne1972 skrev:Mølle trenger jeg for å lage øl, refractometer eller hygrometer lager ingenting de gir meg en pekepinn på hva jeg har laget/gjæren har gjortOddvar Demmo skrev:For å se refractmåling må jeg ta bilde som er komlete, også av hydrometeret men det er enkelt, sånn er det, jeg tenkte da på dette instrumentet, dere bruker 2500,- på mølle og jeg bare 600,- så hvorfor ikke, eller kanskje til jul.
Rent bortsett fra det, ingen erfaringer med digitalutgaven, men fungerer gjør den nok, husk dog at refractometer har en feilmargin etter alkoholinhold i væsken, og derved må bruke et omregnings-ett eller annet for det
Det må man også med hygrometer, men i mindre grad er nøyaktigheten der påvirket.
Etter min erfaring viser lesefeil, og unøyaktigheter i dyre hygrometer ikke bedre resultat enn selv billige refractometere, så synes du dette er viktig, så kjør på
Fungerer gjør det, men det viser feil. Bryggeprogrammet ditt korrigerer nok for det?Ketil skrev:Fungerer dette også etter at gjæringen har startet?
Jeg har bare et billig fra ebay. Det er kjekt å ha under bryggeprosessen, men funker ikke etter at gjæren er tilsatt.
Ketil skrev:Fungerer dette også etter at gjæringen har startet?
Beersmith2. Tools-refractometer-calculation.. Velg fermenting worth gravity.Ketil skrev:Da vil jeg si det er bortkasta penger til vårt bruk.
Finnes ikke noe kalkulator i noe bryggeprogram som kan brukes til dette formålet.