Det sa pang...

Skulle varme opp vannet i stad. Plutselig sa det pang og sikringen røk.
Skrudde på igjen sikringen i garasjen, men da var det digitale termometeret dødt (svart)
What to do?

Er knallfornøyd med BB 30 generasjon 3, men dette var en strek i regninga....

Alvebryggern skrev:
Skulle varme opp vannet i stad. Plutselig sa det pang og sikringen røk.
Skrudde på igjen sikringen i garasjen, men da var det digitale termometeret dødt (svart)
What to do?

Det er vel bare å ta kontakt med selgeren det :)

Har kontaktet de.
En stk rød ledning som har løsnet inni der og forårsaket kortslutning.
Litt redd for å skru opp og gjøre noe galt. Noen tips?
Planen var å brygge IPA i kveld, så derfor skriver jeg om det her hvis det er noe som kan fikses på egenhånd.

Den andre røde ledningen sittet i en kontakt der det er plass til en til. Det er den eneste plassen jeg kan se at den løse røde passer.
Noen som vet om det er der den hører hjemme? Bryggeabstinenser her...
Legger ved bilde

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    747,1 KB · Sett: 994
Vanskelig å se ut fra bildet, jeg kan ikke se noen løs rød ledning?

Det er vanskelig å gi deg noe råd om dette, når det gjelder 220V og løse ledninger så bør en helst vite hva en gjør.

Så er du usikker er det best å vente på ny del, uansett hvor kjedelig det er å måtte avbryte brygginga.

Det er tross alt bedre enn å risikere å brenne ned huset.

Sant nok. Får la det ligge. Har vært i kontakt med Roy på Ølbrygging og han skulle se på det til uka. Kan uansett brygge. Må bare isolere ledningen. Har jo termometer til å måle temp i mesken.
BB'en funker jo, får bare ikke opp temperatur i bånn.

Må innrømmes at de virker ikke helt trygge de der maskinene. En del tråder der det har skjedd litt av hvert med elektronikken.

Enig i det. Dette skal ikke skje i en ny bryggkjele. At ledninger faller av og lager kortslutning av seg selv tyder på tvilsom kvalitet.

Jeg har sett at folk er uheldige, men folk er uheldige med millionbiler fra Audi, BMW og Mercedes også.... :p
Men man får jo som regel det man betaler for... Det finnes mange dyrere bryggeløsninger med bedre elektronikk.

Trødne skrev:
Har lenger vurdert BB30, men blir skeptisk av disse greiene  :noway:

Da blir det nok boilermaker på meg heller.

Boilermaker blir en helt annen måte å sette opp et bryggeri på. Det blir fort minst like dyrt som en Speidel, så dersom man ønsker en mer automatisert og kompakt bryggeprosess så er nok BB og Speidel nærmere hverandre. Selv har jeg Boilermaker og digger de mulighetene den gir meg, men billig og like lettvindt er det ikke.

Forøvrig kan man starte billig og lettvindt med BIAB og så bygge 3-kjele med boilermaker e.l. etterhvert. Ikke noe problem å automatisere etterhvert er det heller, men billig og kompakt blir det sjeldent.

Til nå har jeg kjørt 10-liters(ikea) BIAB med digitalt steketermometer. Har fungert greit, selv om resultatet er knappe 7 liter på gjæringstanken.

Oppskalering til 20/30 liter burde vel gå finfint. Problemene som har vist seg her ang. BB30 (v3?) ødelegger noe av inntrykket jeg hadde etter å ha prøvekjørt v1.

Veldig greit å kunne sette på, for så å kunne konsentrere seg om andre ting enn å glo på termometeret i en times tid.

Men elektronikk-problemer er ikke kult... Disse problemene dekkes vel uansett av garanti, så ved kjøp hos lokal forhandler vil man vel få ordnet reklamasjoner relativt greit.

Trødne skrev:
Disse problemene dekkes vel uansett av garanti, så ved kjøp hos lokal forhandler vil man vel få ordnet reklamasjoner relativt greit.

Det skulle bare mangle, men det er jo litt ugreit å ha den på reparasjon/vente på deler når man er godt i gang med brygginga.
Og etter hva jeg har sett av elektronikkproblemer i de ulike trådene, så kan det vel skje verre ting enn at den bare slutter å virke?

Uansett så må man vel vurdere fordeler/ulemper mot prisen.

Jordfeilbryter BØR brukes ved alle typer bryggeapparat.
Strøm og vann er en fryktelig dårlig kombinasjon,  og det er direkte  helsefarlig å tilkoble apparatet på en kurs uten Jordfeilbryter.  Det spiller ingen rolle om det brygges på speidel eller BB30.

Putre skrev:
Jordfeilbryter BØR brukes ved alle typer bryggeapparat.
Strøm og vann er en fryktelig dårlig kombinasjon,  og det er direkte  helsefarlig å tilkoble apparatet på en kurs uten Jordfeilbryter.  Det spiller ingen rolle om det brygges på speidel eller BB30.

For de som ikke har det i sikringsskapet allerede så kan det kjøpes ekstern som plugges i stikkontakten ganske rimelig  på CO.

Hele problemet ordnet seg. En ledning løsnet. Roy på Ølbrygging fant ut hvor den skulle sitte. Den er satt på plass og bryggeriet er back in business :skitbra:
Sist brygg hadde jeg 82% utbytte. Kjempefornøyd jeg! Og alltid god service hos Roy og Per Inge.

Tilbake
Topp