det "putrer" ikke i gjærlåsen....

Jeg har nå satt mitt andre brygg og jeg ser at det ikke "putrer" I gjærlåsen. Det er nå 6 dager siden jeg satte brygget. Bruker en 30 liter gjærtank og føler at det meste ble gjort riktig ift temperature slik at gjæren burde ha gode forutsetninger for å gjøre jobben. Tanken har også stått I ritkig romtemperatur. Er det grunn til bekymring?

Mål SG og se om den har forandret seg, hvis det er 6 dager siden du satte brygget, og det enda ikke har vært noen aktivitet/ skum, så er det grunn til bekymring.

Takk for tilbakemeldingene! Jeg skal sjekke SG når jeg kommer hjem, forhåpentligvis blir det godt øl av dette også  :)

IPA_king skrev:
Nei, utløpsdato for gjæren var april 2014.

Du har 30 liter vørter slik jeg skjønner det. Hvor mye gjær har du bruk?
Jo eldre gjæren er jo mindre liv er det i den, og da må du beregne mer gjær.
Har du brukt en kalkulator for gjær?
Tempratur på vørter når du tilsatt gjæren?

Jeg har brukt en "standard flaske" med flytende gjær (har ikke malt opp på noen måte da denne skal være riktig tilpassa min mengde). Temperaturen på vørteren var mellom 21-23 c noe som skulle være riktig ift den typen gjær.

IPA_king skrev:
Jeg har brukt en "standard flaske" med flytende gjær (har ikke malt opp på noen måte da denne skal være riktig tilpassa min mengde). Temperaturen på vørteren var mellom 21-23 c noe som skulle være riktig ift den typen gjær.

En "standard flask", mener du da et rør?
Hvilken gjær er dette?
Hvor stor er vørteren din da?

Mener et rør ja  :). Vørteren er på 22 liter. Dessverre husker jeg ikke hvilken type gjær det var men kan finne ut av det I løpet av kvelden iallfall.

IPA_king skrev:
Mener et rør ja  :). Vørteren er på 22 liter. Dessverre husker jeg ikke hvilken type gjær det var men kan finne ut av det I løpet av kvelden iallfall.
Ok. Hvor høy OG hadde du planlagt?

Jeg må sjekke oppskriften for planlagt OG når jeg kommer hjem. Verdt å nevne er jo også at jeg aldri fikk målt OG under tappingen til gjærkar da hydrometeret ble ødelagt rett i forkant.

Legger vet et bilde. Som dere ser er det et veldig tynt skumlag...fortsatt håp eller er det bare vørter?

Vedlegg

• photo-2.JPG
    photo-2.JPG
    63,2 KB · Sett: 117
Ser ut som har gjæret ja. Men et rør med ferskgjær er i grunn lite, så den er nok sikkert ferdiggjæret. Men du har ikke nevnt OG før du tilsatt gjær.

Tilbake
Topp