Desinfisere flasketre?

Gjør man det? Jeg har tenkt at siden det renner starsan ut av flaskene og på dette treet at det kanskje ikke er nødvendig?

Sender alle delene i oppvaskmaskinen med jevne mellomrom. Legg merke, jevne mellomrom, som ikke sier noe om hyppigheten ;-) Gjør det vel 1-2 ganger i året tror jeg, en gang når flasketreet er nesten tomt. Setter alltid kun ferdig vaskede og desinfiserte flasker på treet, så jeg tenker litt som deg vedrørende starsan som renner ut.

De forsvant med kaldere vær heldigvis.. ellers anbefaler jeg beholder med plastfolie over. Ha gjerne oppi litt øl, frukt eller lignende, som gjærer, og stikk 3 små hull i folien som de kommer igjennom , men de kommer ikke opp igjen:) tømmes hver dag ellers får man fort larve fest

De forsvant med kaldere vær heldigvis.. ellers anbefaler jeg beholder med plastfolie over. Ha gjerne oppi litt øl, frukt eller lignende, som gjærer, og stikk 3 små hull i folien som de kommer igjennom , men de kommer ikke opp igjen:) tømmes hver dag ellers får man fort larve fest
Bruker selv en blanding med 50/50 vann/eplecidereddik og den dråpe Zalo i en skål. Funker veldig bra

Vet ikke hvor kritisk det er å få en flue i vørteren/ølet, men har skjerpet inn reinholdet i heimen for å unngå fanskapet, Dvs alt av ølsøl fjernes umiddelbart, råtten frukt er tabu, matsøppelbøtta i benken tømmes daglig etter fruens instrukser :)

Jeg får helt hetta når jeg ser en bananflue.

Om sommeren har jeg begynt å ha sånne spiraler fra FK inni alle kjøleskapene mine og rundt om i bryggeriet. Funker som eff.

Har en balje fra Europris jeg fyller med 15-20 liter starsan-blanding. Denne væsken bruker jeg til flaskeskylleren. Før jeg starter på flasking, dypper og vasker jeg hevert, tappestav, kraner, antall korker jeg skal ha, demonterer flasketreet og snurrer litt hver enkelt del i baljen, før jeg monterer det sammen igjen. Tar bare et par minutter alt dette og jeg føler meg ekstra trygg. Går så jævlig lang tid med denne prosessen uansett at bittelit ekstra tid er absolutt verdt det.

Tilbake
Topp