Dekantere gjær fra trub. Jeg får det ikke til.

Kan noen gi meg tips underveis. Når jeg skal dekantere gjær fra trub etter å vasket den, sliter jeg med at truben flyter med i hellingen, og mye av den gode gjær blir begravd i trub.
Dere som har gjort det før skjønner nokk hva jeg mener.
Hadde en liten ide om at jeg kan bruke en vakumpumpe på ei flaske eller noe. Feks, flaske med to rør i. det ene røret går helt i bunn av flaska og brukes som en gjærsuger i andre enden. Det andre røret bruker jeg i en pumpe eller i munnen for å suge vakum.  Det går da bare såvidt ned i flaska.

Noen andre med bedre forslag til meg, hvilke type glass, kolbe, flaske er best for å dekantere?

Jeg regner med du snakker om å vaske gjær her. Her er min omtrentlige framgangsmåte, der jeg bruker en stor kjele og en vannkaraffel eller erlenmeyerkolbe. Sørg for at disse er desinfisert før du begynner.

Tapp ølet som vanlig. Hell ca 2-3 liter vann over gjærkaka og rist godt for å løse den opp. Hell denne blandinga over i kjelen og la stå i ca 10 minutter.

Hell forsiktig fra kjelen og over i vannkaraffelen. Når karaffelen er full eller du begynner å få mye gugge med deg, tømmer du resten i vasken. La karaffelen stå til du enten får et tynt lag på toppen som er merkbart klarere eller du på bunnen får to lag (et lag med proteiner og guff med et tynt lag gjær på toppen). Dette tar ca 15-30 minutter. Hell forsiktig fra karaffelen og tilbake til kjelen uten å få med deg bunnslammen, dette tømmer du i vasken.

Til slutt heller jeg tilbake fra kjelen og til karaffelen. Nå lar jeg denne stå et par-tre dager til jeg har ei relativt kompakt gjærkake på bunnen. Da heller jeg av væska og har gjæren over på et desinfisert syltetøyglass for lagring.

Er du ikke fornøyd med resultatet, gjenta hele vaskeprosessen en gang til.

Når du skal bruke gjæren, bruker du f.eks. Mr. Malty-kalkulatoren for å finne ut hvor mye av gjæren du skal bruke. Gjæren som er på bunnen av syltetøyglasset kan du regne som høyeste tetthet (ca 4,5 milliarder celler per milliliter).

Jeg foretrekker å vaske gjæren med klordioksid før jeg bruker den. Da løser jeg opp gjæren i en liter vann og tilsetter en klordioksidtablett for desinfisering minst en time før jeg pitcher eller lager starter.

(Jeg er ganske fersk på gjærvasking, men prøver meg likevel, så kommer nok eventuelle rettelser ganske kvikkt)

Som gustaf nevner her, er jeg overbevist om at forholdet mellom gjær og vann er viktig for å få til en god vasking. Jeg bruker stort sett aldri hele kaka, men en passelig mengde (3dl?) til ett brygg av 23 l.

Noen mener at gjæren bør lagres på "ølen", da det skal være et forholdsvis reint og bakteriefritt miljø, i tillegg til at det er dette mediumet gjæren er i når den høstes.
Andre mener at gjæren bør oppbevares i reint vann for at den skal ha lengst og best holdbarhet. Jeg tror mest på sistnevnte.

Uansett er hesikten med vasking av gjæren å:
- fjerne partikler som humle, lipider og proteiner
- fjerne døde og døende gjærceller for å unngå autolyse (selvoppløsning av gjærceller)
- fjerne alt luften og "maten" til gjæren, slik at den slutter å være aktiv, og går i "dvalemodus".

Dette er nok mye av det samme som gustaf skrev, men her er uansett mine erfaringer for bra gjærvasking:
- Ha gjæren i en stor kolbe, stor bunnflate er en fordel.
- Ha minimum 2, helst 3, deler vann (kokt og avkjølt til romtemp.) per. del gjær
- Rist godt på blandingen for å løse opp gjærklumper og andre partikler.
- Vent 10 minutter, og dekanter forsiktig til du ser at bunnfallet "siver" mot munningen på kolben. Høst heller litt mer gjær og la litt mer være igjen ved dekantering, i stedet for å tyne med seg alt, og ende opp med en halv-vasket gjær.
- La gjæren stå kaldt noen dager i kjøleskap, dekanter væsken over gjæren og flytt den eventuelt over til en ny beholder. (hvis gjæren skal brukes innen kort tid, feks. 1- 2 uker pleier jeg ikke å dekantere av væsken over gjæren før jeg skal bruke den)
- Merk gjæren. Skriv på gjærtype, høstedato, og lag gjerne markeringer for volum på beholderen, så vet du nettopp hvor mye og hvor gammel gjæren din er når du skal bruke den neste gang.

Å vaske gjær er artig og ikke spesielt vanskelig eller tidkrevende  :)

Nei, les innlegget mitt engang til, det er selve dekanteringen jeg sliter med, ikke vaskingen.

Gjæra er under vasking, og nå står den og godgjør seg for andre gang i kjøleskapet i en karaffel. Den skiller seg veldig bra.
Det er selve "hellingen" jeg ikke får til. Kanskje heller jeg for raskt. Kanskje bør karaffelen stå i vinkel en stund før jeg heller.  Er karaffel dumt å bruke? osv

Edit: Du har rett, jeg leste ikke innlegget ditt godt nok. Beklager at det ble litt off topic :)

Forskjellige typer gjær vil ha ulik sedimentering. Hvilken gjær er det du vasker?

Og som jeg nevnte synes iallefall jeg at stort bunnareal i beholderen er best, eksempelvis erlendmeyerkolbe. Hvilken karaffel bruker du? Hva er forholdet mellom slurry og vann?

Ha godt lys og hell såpass høyt at du tydelig kan se innholdet, og forhåpentligvis klare å skille trub fra gjær når du heller.

Hvis du vil suge opp gjæren kan du bruke det VinOgBar kaller Vintyven, vakumhevert eller en øreballong fra apoteket.

Unnskyld omskrivingen av overskriften. Men jeg tror det er sant.
Jeg opplever også det du skriver. Det er vanskelig å skille gjær og trub og vite når man skal stoppe.
Men dette er ikke rakettvitenskap, dette er hjemmebrygging: "Relax and have a homebrew".  Skal du ende opp uten trub, må¨du stoppe tidlig. Skal du ha mye gjær, vil du ende opp med noe trub og døde celler. Men hva gjør det? Antakelig svært lite eller ingen ting. Men jeg gjør som du antyder, jeg lar kolben stå på skrå under pausen. Da virvler jeg mindre bunnfall opp når jeg heller. Og nå vasker jeg en, kanskje 2 ganger. Målet er å ende opp med den gjærmengden du trenger. En annen metode er å helle vørten direkte over den gamle gjærkaka. Da har du for mye gjør, for mye trub og døde celler. Men det blir øl av det også. Kanskje ikke så godt det kunne ha blitt og det er ikke anbefalt å gjøre dette flere ganger.

janh

espen.talset skrev:
Gjæra er under vasking, og nå står den og godgjør seg for andre gang i kjøleskapet i en karaffel. Den skiller seg veldig bra.
Det er selve "hellingen" jeg ikke får til. Kanskje heller jeg for raskt. Kanskje bør karaffelen stå i vinkel en stund før jeg heller.  Er karaffel dumt å bruke? osv

Jeg tror kanskje du er litt for nøye. Det er ikke så viktig om du får med deg en del væske eller om litt gjær forsvinner i vasken. Det viktige er å bli kvitt mesteparten av væska og beholde mesteparten av gjæren. En karaffel eller et stort glass skal fungere fint.

Takk for innlegg. Gjæren er en S-23 som har gjæret ved høy temperatur. 18-19 grader.

Bjarte H skrev:
Og som jeg nevnte synes iallefall jeg at stort bunnareal i beholderen er best, eksempelvis erlendmeyerkolbe. Hvilken karaffel bruker du? Hva er forholdet mellom slurry og vann?

Bruker en karaffel med lite bunnareal. Etter innlegget ditt har jeg tenkt at kanskje det er litt av problemet mitt. For det som da skjer er at "trubet" får en unaturlig høy kake midt i den friske gjæra, og da følger trubet med før gjæra på motsatt side av der jeg "heller" ut.
Men hadde uansett en positiv erfaring i dag etter å lest mer på forumet vårt, denne gangen lot jeg "gjær-vasken" stå i 2 døgn før jeg dekanterte, det førte til at kaka ble mer kompakt, og jeg fikk faktisk ut en god mengde 60-70% rein gjærslurry nesten helt fritt for grå trub.  

Teknikk har nokk mye å si her. Takk for innspill.

Tilbake
Topp