Dårlig utgjæring?

Jeg har brygget øl med ølsett for andre gang men tror jeg muligens har gått på en smell. Jeg har brukt Scottish Export sett fra europris og tilsatt 1,35 kilo med Moss Maltekstrakt.
Eller litt lesning ser jeg at Moss Maltekstrakt ikke er egnet til oppgaven. Jeg startet ut med en OG åp ca 1040 og ølet har nå stoppet på FG 1014. Det har stått slik i 4 dager. Øle thar tilsammen
stått i 8 dager.

Har dette resultert med et søtt øl med en alkoholprosent på ca 3,5%?
I så fall sitter jeg å tenker på om jeg bare skal helle det ut og begynne på nytt igjen.

Hva er grunnen til mitt labre resultat er det Moss Maltekstrakt eller kan det være dårlig gjær fra europrissettet?

Mvh
Even-M

1014 er ikke så søtt :) ser mange av bryggene mine stopper på 15-20 og de fleste smaker ganske godt :)
styrken på ølet er nok ikke den høyeste som er brygget her inne men jeg tror det blir ett godt øl for det :D
hadde nettopp en pilsner som havnet på 3.5 og den virket den og du :p

-- Edit
Jeg bruker foresten bare muntons premium gjær fortiden å den slutter relativt kjapt å ploppe i gjæringslåsen, har latt den stå noen dager etter den virker ferdigt gjæret bare for at den skal få litt tid til å rydde opp etter seg

Synest ikkje 1,014 høyrast så gale ut i denna sammenheng. Mitt råd er å la den stå i ein uke til, flask det, karboner det og smak på det. Smaker det godt er det ingenting gale med ølet, smaker det vondt har du lært noko til neste gang :) . Og om FG ikkje synker på den tida kan du rekne med at ølet er utgjæra.  

Men det kan nok vere ein fordel å bruke tørr eller flytende ekstrakt som er laga for brygging neste gang. Og ikkje minst bruke ein bedre gjær. Safale us-05 er ein god og robust tørrgjær. Hvis du ikkje har gjordt det allereie, så er det lurt å kalibrere oechslevekta med å sjekke kva den viser på reint vatn på 20 grader.

Tusen takk gutter.. Deres positive innstilling har sannsynligvis overbevist meg om å ikke kaste ølet :)

Torvald: hvor mye skal vekta vise på reint vann ved 20 grader?

Even-M den dagen ølet smaker som eddik så er det på tide å helle ut :) Frem til da tror jeg faktisk det meste kan berges med ekstra hvile tid :)

Tilbake
Topp